Nu är smekmånaden över

Några studenter smakar på mat.

Sandra Riedel och Katrin Kirsch bjuds på sill och andra svenska delikatesser (?) av Sandra Eriksson.

Smekmånaden är över för utbytesstudenterna på Örebro universitet. För Dorottya Tóth har den månadslånga introduktionen inneburit att hon fått nya vänner snabbare än hon kunde ana.

Madison McAllister, Brittany Hatt, Dorottya Tóth och Madison Frary läser engelska tillsammans.

– Jag kan verka extrovert, men är blyg också. Jag är så glad över att jag har lärt känna så många nya människor, säger Dorottya Tóth, från Debrecen i Ungern, som nu kan lägga mer av sin tid på den första kursen hon valt för sitt halvår i Örebro: Style in English. Sedan väntar kurser i utvecklingspsykologi, jämställdhet och svensk politik.

-  Jag gillar att kunna ha en kurs i taget. På så sätt kan jag fördjupa mig, säger hon.

Final med fest

I lördags var det final med en fest på Kåren efter den stora manifestationen i centrum, ”Örebrodagen”, på fredagen.

Vad är väl mer svenskt än uppvärmning?

En som kan pusta ut ett tag är Sandra Eriksson, internationell studentansvarig, som varit spindeln i nätet för alla aktiviteter som pågått sedan ankomstdagen, Arrival Day, 18 augusti. Men lugnet är kortvarigt, om några veckor är det dags att börja planera för vårterminens nykomlingar, något färre, 80, än de 130 som efter årets sommar samlades på Campus.

Tyskland vinner landskampen

Tyskland är den klart största studentnationen på Örebro universitet, följt av Frankrike och Kina. Dorottya Tóth är en av tre ungrare som valt Örebro.

En annat perspektiv på en av Örebros höjdpunkter.

Introduktionen är en mix av information och nöje med syfte att de nya ska lära känna varandra. För att öka närheten har studenterna delats in i mindre grupper och haft  egna faddrar.

Skogen är exotisk

Boda Borg i Karlskoga med sitt ”Fångarna på fortet”-koncept är ett extra uppskattat inslag. Även så det betydligt mer stillsamma Ånnaboda:

– Många av studenterna kommer från storstäder och har inte tillgång till naturen. För dom var sjön och skogen en upplevelse. Och så hade vi fantastiskt väder den dagen, säger Sandra Eriksson.

En lektion i svenska språket

Shun Shum Chit, Ho Ching Won och Yin Ho Lai njuter av svensk sensommar. Skog och sjö är exotiskt för den som är van med stora städer.

Foto:
Cecila Estarp