Jens Schollin ny ordförande för Barncancerfonden

Jens Schollin är ny ordförande för Barncancerfonden. Det blev klart vid årsmötet nu i helgen.

– Det är en angelägen välskött fond med ett syfte som väl knyter an till mina erfarenheter som barnläkare och av styrelsearbete. Det är mycket hedrande att ha blivit tillfrågad och vald.

Jens Schollin slutar efter åtta år som rektor för Örebro Universitet i sommar.  Han är barnläkare i grunden och Barncancerfonden ser en tillgång i hans kunskap om barncancer, att han har ett stort kontaktnät inom barnsjukvården och bland svenska lärosäten.

Dessutom har Jens Schollin erfarenhet av ledarskap, samverkansprojekt och förändringsarbeten i stora och små organisationer, skriver Barncancerfonden i ett pressmeddelande. Jens Schollins erfarenhet av strategiskt påverkansarbete gentemot beslutsfattare och offentlig sektor till exempel vid etablering av en läkarutbildning vid Örebros Universitet, poängteras också.