Måltidskreatör tv-tävlar om att bli bäst i Sverige

Julia Cedenblad i ett kök.

Julia Cedenblad tävlar om att bli bäst i Sverige på desserter.

Hon visste redan innan studenten vad hon ville utbilda sig till. Efter examen vid Restaurang- och hotellhögskolan har Julia Cedenblad arbetat på kända restauranger i New York och Stockholm. Nu tävlar hon om att bli svensk mästare i desserter - trots att hon inte alltid har koll på läget.

Med start onsdag 7 september är det dags för ”Dessertmästarna” i Kanal 5. En av deltagarna i höst är Julia Cedenblad, måltidskreatör och alumn från Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan.

Julia Cedenblad blev tillfrågad att söka, vilket hon gjorde mest som en kul grej.

– Jag trodde inte jag skulle komma med. Sedan så tänkte jag att det här kommer aldrig hända igen, jag bara måste våga göra det!

Hon inser både sina för- och nackdelar som tävlingsdeltagare:

– Jag är väldigt duktig på att göra glass. Och jag är även bra på det estetiska. Min största svaghet är att jag glömmer bort saker jag gör, vilket ofta leder till att jag bränner, kokar över och har sönder saker hela tiden.

Visste redan tidigt

Ikväll onsdag sänds första programmet för säsongen, där deltagarna tävlar om titeln Årets dessertmästare. I juryn sitter konditorerna Roy Fares, Sebastien Boudet och Magnus Johansson. Förutom Julia Cedenblad, deltar Markus Lundqvist, chokladföretagare, Liv Sandberg, tårtdesigner, Elina Kantelinen Brandt, bakbloggare och konditor, Jimmy Brorsson, kock, Per Bäckström, konditor, Sara Nilsson, konditor.

Redan innan hon gick ut gymnasiet visste Julia Cedenblad att hon ville söka till Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan.

– Jag läste till de kurser som krävdes för att söka in. Så efter några i Italien och Frankrike så sökte jag in till den 3-åriga utbildningen Kulinarisk kock och måltidskreatör, berättar hon.

– Utbildning ger dig verktyg, sen är det upp till dig själv att lära sig hur man skall nyttja dessa, fortsätter hon och råder dagens studenter att satsa på att få erfarenhet och tid i branschen.

Från krogen till butiken

Efter studierna på RHS så fick Julia jobb på Aquavit i New York. Där jobbade hon ett helt år endast med ”pastry”. Efter det gick flytten till Stockholm där Julia började jobba för Melker Andersson.

– Sedan blev jag erbjuden att vara med att starta och driva en restaurang och deli i en ICA butik i Vasastan i Stockholm. Så på den vägen hamnade jag mer i butikssvängen som i sin tur ledde mig till där jag jobbar idag, Urban Deli.

När det gäller framtiden vill Julia satsa mer på att frilansa, utveckla sitt eget företag ”Matmuskler” som är inriktat på kost och hälsa och som hon driver ihop med sin man Magnus Cedenblad.

– Dessutom funderar jag och min syster, som också studerade vid RHS, på att öppna något ihop. Jag ser väldigt positivt på framtiden, det gäller att alltid ha mål och drömmar. Sakta men säkert når man dit, man behöver inte alltid ha så bråttom.

Text: Irina Hallor
Foto: Magnus Selander/Kanal 5