Projektet som ger idéer ny energi

Cecilia Hermansson

I ORU KickStart har Cecilia Hermansson samarbetat med studenter från andra program än det egna måltidsekologiska.

– Framförallt har det varit inspirerande att få arbeta med ett projekt där vi fått bra vägledning. Vi har också fått rätt förutsättningar att förverkliga vår idé, man har verkligen trott på vår förmåga att skapa någonting stort.

Cecilia Hermansson ska bli måltidsekolog och studerar vid Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitets campus i Grythyttan. Under året har hon tillsammans med tre andra studenter varit med i ORU KickStart för att utveckla och förbereda en produkt för lansering på marknaden. Det handlar om en ”snackbar”, ungefär som en godisbit men proteinrik och gjord av bilarver. Den är tänkt som ett mellanmål, kanske i samband med träning.

Tanken med ORU KickStart är att ge studenter med olika studieinriktningar möjligheter att utveckla kunskaper i entreprenörskap. Den första omgången av det här idéutvecklingsprogrammet avslutas inom kort.

Blandning ger dynamik

Blandningen av studenter från olika ämnen, intressen och bakgrund ska ge grupperna större dynamik. I Cecilias fall har hon arbetat tillsammans med Carl Davidsson, offentlig förvaltning, Natalie Minnevik, juridik/ekonomi samt Daniel Wessberger, medie- och kommunikationsvetenskap.

– Det har varit intressant att se våra olikheter och hur vi har kunna komplettera varandra på ett bra sätt. Det ska nu bli väldigt spännande att fortsätta utveckla vår produkt, säger Cecilia Hermansson.

Koppling till arbetslivet

Tanken med ORU KickStart är att skapa en tydlig koppling till arbetslivet redan under studietiden genom att utveckla idéer som är på riktigt.

– Att utveckla förmågan som entreprenör ökar studenternas konkurrenskraft. Det handlar både om idéutveckling och att få igång egen verksamhet, men också att skaffa kunskaper som är attraktiva hos många arbetsgivare, säger Markus Klinton, enhetschef på avdelningen för Externa relationer vid Örebro universitet.

Foto: Sakher Alattar