Nya studenter får kolla in Örebro universitet

Studenter som går uppför en trappa.

Att investera i en utbildning är ett stort steg. Därför ringer Örebrostudenter just nu upp alla som har blivit antagna till ett program och ger dem möjligheten att få svar på frågor om studier och studentlivet. Veckan avslutas med en Kolla in-dag lördagen den 23 juli - då öppnar universitetet portarna för blivande studenter.

Anmälan öppen till och med fredag 22 juli kl. 16.00

– En av de vanligaste frågorna vi får är hur man hittar boende, säger Evelina Isacsson som är en av de studenter som arbetar med projektet i år.

Evelina Isacsson läser sjunde terminen på Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning och blev själv uppringd av en student när hon hade blivit antagen till programmet.

– Jag uppskattade samtalet, det kändes välkomnade, steget till universitetet kändes mindre efter att jag pratat med studenten som ringde upp mig, säger Evelina Isacsson

Välbesökt kolla in dag

Evelina IsacssonRingaveckan, som projektet kallas, avslutas med en Kolla in-dag. Då har den som vill möjlighet att besöka universitetet tillsammans med anhöriga, en kompis eller sin partner. Besökarna bjuds på rundvandring över Campus Örebro och möjlighet att se hur ett studentboende kan se ut.

– Vi vill att de som har kommit in på ett program hos oss ska få möjlighet att få svar på sina frågor om studier och studentlivet. Och att de ska få se campus innan de bestämmer sig för att tacka ja till sin plats hos oss, säger Cecilia Estarp som är projektledare för ringaprojektet och Kolla in-dagen.

Kolla in-dagen är en välbesökt dag, förra året valde 340 personer att komma hit. Besökarna kommer från hela landet. Universitetet är riksrekryterande, åtta av tio nybörjarstudenter, är inflyttande från andra delar av landet.

– Jag kommer från Avesta och tog tillfället att åka till Örebro universitet på Kolla in-dagen innan jag tackade ja till min plats på rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning. Det var kul att se campus innan det var dags att börja plugga här, säger Evelina Isacsson.