Örebro årets plats för Linnédagarna

Gruppbild

Gymnasielever från hela landet med ett särskilt intresse för biologi samlade för exkursion i Rynningeviken.

För andra året i rad var Örebro universitet platsen för ”Linnédagarna”, som varje år samlar ett 50-tal gymnasielever från hela landet med ett särskilt intresse för biologi.

Linnédagarna arrangeras av Biologilärarnas förening årligen sedan 1964. Syftet är att inspirera och ge ny kunskap till eleverna, som fått ansöka om att delta. Dagarna ger ett exklusivt tillfälle att träffa forskare och lära känna andra med samma intresse.

– Vi tycker det är viktigt att entusiasmera elever på gymnasienivå för att de ska fortsätta med studier inom biologi på universitetet, säger Per-Erik Olsson, professor i biologi vid Örebro universitet.

De fyra dagarna i början av september innehöll bland annat laborationer och föreläsningar vid Örebro universitet, studier av flodpärlmusslor och öring, och en exkursion till Rynningeviken med föreläsning om miljöövervakning. Nästa år är Örebro åter platsen för dagarna igen eftersom värdskapet innefattar tre år i rad.