Skräpmat och låtskrivande har inlett veckan

Elever från Musikhögskolan i sändning

Rebecca Järdmo, Hugo Lindmark, Olivia Lundberg, Mikael Wåhlin, Oskar Cederblad från Musikhögskolan medverkar i Musikhjälpens sändning i SVTPlay

Musikhjälpen är nu i full gång och studenternas engagemang märks både inne i glasburen och runtom i Örebro. Skräpmatsförsäljning, låtskrivande och luciatåg är några aktiviteter som hunnits med under de första dagarna.

Redan under Musikhjälpens första natt var studenter från Musikproduktionsprogrammet på plats i glasburen. De hade i uppdrag att på en timme göra en låt om temat för årets insamling. När låten var färdigkomponerad framfördes den live i sändningen.

– Det var det häftigaste jag har gjort, en rolig utmaning säger Olivia Lundberg, en av studenterna som var med och skrev låten.

– Som musikhögskolestudent känns det naturligt att engagera sig nu när Musikhjälpen är i Örebro. När insamlingen går till världens förmodligen mest utsatta grupp, barn i krig, känns det lätt att bidra säger Hugo Lindmark.

Skräpmat på torget

Inger Kniström och Mervi Larsson

Inger Kniström och Mervi Larsson var två av kunderna som passade på att köpa mat.

I närheten av glasburen på Stortorget har studenter från Måltidsekologprogrammet under två dagar lagat skräpmat, det vill säga mat lagad på matsvinn, råvaror som annars skulle ka kastas. Kunderna har fått skänka en valfri summa till Musikhjälpens insamling för maten.

– Det har gått väldigt bra, vi har samlat in nästan 50 000 kronor säger Carolin Wallgren, en av studenterna som varit med och lagat maten.

– Det var en god blandning! Det här är ett jättebra initiativ som vi gärna stöttar. Vi valde att betala 50 kr för den här lunchen och det känns billigt för att vara en lunch.

Luciatåg och Ninja Warrior

Örebros längsta luciatåg samlat

Örebros längsta luciatåg till förmån för Musikhjälpen ordnades under tisdagskvällen.

På initiativ av studenten Hanna Bergenbrant och hennes kompis Ella Johansson arrangerades Örebros längsta luciatåg till förmån för Musikhjälpen på tisdagskvällen. Cirka 700 personer klädda som lucior, tomtar, tärnor och stjärngossar sjöng och dansade utanför glasburen på Stortorget.

Studentsektionen GIH och Campusgymmet satte under tisdagen upp en hinderbana inspirerad av tv-programmet Ninja Warrior i en av universitetets idrottssalar. Det kostade 25 kronor att testa hinderbanan. Pengarna gick oavkortat till Musikhjälpen.

Fanny Gergetoft kör Ninja Warrior

Fanny Bergetoft körde banan på 1.13.90. Calle Aspegren håller koll på tiden.

Insamlingarna fortsätter

Tillsammans har Örebrostudenterna efter två dagar redan samlat in 144 943 kronor till Musikhjälpen. Insamlingarna fortsätter till söndag kväll.