Operasångerska första ”Alumnus Musica” vid Musikhögskolan

Åsa Jäger

Åsa Jäger, först med att tilldelas Musikhögskolans utmärkelse till alumner.

Operasångerskan Åsa Jäger har utsetts till den första ”Alumnus Musica” vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Måndag 19 december är hon solist vid den traditionella julkonserten i Nikolaikyrkan i Örebro.

Motiveringen till Alumnus Musica 2017:

"Denna första Alumnus Musica har tilldelats Åsa Jäger, operasångerska. Hon har med sin grundutbildning på Musikhögskolan vid Örebro universitet som bas utvecklats vidare inom operakonsten och står på tröskeln till en lovande karriär.

Hon har visat att med målmedvetet arbete och konstnärligt fokus kan man lyckas. Åsa är en god förebild för våra studenter och en god ambassadör för Musikhögskolan och Örebro universitet."

– Oerhört ärofyllt, säger Åsa Jäger om utnämningen.

"Alumnus Musica" är en nyinrättad titel som riktar sig till studenter som gått på Musikhögskolan i Örebro.

– Vi vill lyfta fram studenter som gått vidare i sin utveckling. Alumnus Musica kan bli en inspiration till dagens studenter, samtidigt som den bidrar till att göra Musikhögskolan känd, förklarar Martin Junstrand, prefekt vid Musikhögskolan.

Åsa Jäger kommer från Umeå och bor nu i Stockholm. För henne har karriären som sångerska inte varit helt självklar. Under sin tid på Framnäs folkhögskola i Piteå fick hon tips om sångpedagogen Jannike Huss vid Musikhögskolan i Örebro.

– Jag valde mellan olika musikutbildningar men eftersom jag fått höra så mycket gott om Jannike Huss så blev det Örebro, berättar hon.

Åsa Jäger gick utbildningen till musiklärare mellan 2005 och 2010. Som sångerska hade hon vissa problem.

– Jag var inte bäst i klassen. Tvärtom var jag ganska dålig och hade en låg nivå på min teknik. Men lärarna på Musikhögskolan såg något annat i mig, att jag hade potential.

Efter examen från lärarprogrammet såg Åsa Jäger en framtid som sångpedagog som skulle "sprida sången ut i skogarna".

– Men jag kände att det hade hänt saker med min röst så jag ville ge mig själv en chans till.

Hon sökte direkt till Operahögskolan i Stockholm.

– För att göra proven måste man ha 10 arior på en lista. Det hade inte jag utan fick ta hjälpt av Jannike Huss. Den gången klarade jag mig - som var oförberedd - till andra omgången.

Denna motgång blev en sporre för att Åsa Jäger att fortsätta. Som enda "tanten" på en ny folkhögskola, i Vadstena, gick hon för att förbereda sig för nästa försök att få en av de få platserna på Operahögskolan. Och den här gången gick det vägen.

– Skam den som ger sig. Och jag har inte ångrat mig en sekund även om det är tufft att frilansa, säger Åsa Jäger som ser fram mot att få göra sin debut på riktigt, en roll i en opera.

Vi Musikhögskolans julkonsert i Nikolaikyrkan ikväll måndag 19 december sjunger Åsa Jäger Julvisa av Sibelius, Marias vaggsång av Reger och "Morrò, ma prima in grazia" ur operan Maskeradbalen av Verdi.

Text: Maria Elisson
Foto: Emelie Kroon