Örebrostudenters film del av Trafikverkets kampanj "Don't drink and drive"

Tora Greiff Bergström

Ungdomar känner till riskerna, ändå är det många som kör bil efter att ha druckit alkohol. Vi ville beröra för att nå fram. Det säger Tora Greiff Bergström, en av Örebrostudenterna bakom en film som Trafikverket använder i sin kampanj ”Don’t drink and drive”.

Filmen är baserad på verkliga berättelser och gjord av studenter på Örebro universitets filmprogram. Personerna i filmen är skådespelare.

Se filmen

Det var på filmprogrammets fjärde termin som studenter som en del av en manuskurs fick i uppgift att göra en film på temat "Don't drink and drive".

– Det fanns flera olika teman att välja på men vi tyckte att det var en spännande utmaning att försöka nå fram och beröra. Det behövs uppenbarligen en förändring i kommunikation för att förhindra rattfylleri, säger Tora Greiff Bergström.

Foto av Linnea Hamrin

Linnea Hamrin

Hon arbetade tillsammans med Linnea Hamrin, Marin Shamasha och Amanda Holmstedt och de hade Charlie Cronberg, lärare inom medie- och kommunikationsvetenskap, och Jonas Moberg från företaget Take off som handledare.

Verkliga berättelser

–Vårt manus bygger på verkliga berättelser från vänner men också från tidningar, artiklar och dokumentärer. De återberättas av teaterelever från Bona folkhögskola.

Filminspelning med Marin Shamasha och Amanda Holmstedt

Marin Shamasha och Amanda Holmstedt

Studenterna skulle inte bara skriva manus, arbeta med skådespelarna, filma och redigera utan de fick i uppgift att fullfölja hela produktionsprocessen vilket också innebär att sälja in sin idé till en arbetsgivare.

– Det var på låtsas men vi ville prova på riktigt så vi bestämde oss för att pitcha vår film för Trafikverket. Och nu används alltså filmen i Trafikverkets kampanj "Don't drink and drive" som har en egen Youtube-kanal. På låtsas blev på riktigt, avslutar Tora Greiff Bergström.

Text: Linda Harradine