Örebrostudie med interaktivt kroppsspråk fick Europa-pris

Lärarens gester får studenterna att reagera. Den interaktionen mellan en riktig människa och hennes virtuella motsvarigheter är unik och har gett professor Franziska Klügl vid Örebro universitet och hennes student Jesper Nilsson priset för bästa vetenskapliga artikel vid EUMAS-konferensen i Aten nyligen.

– Det här är en verkligt cool applikation. Det visar också styrkan hos Örebro universitets utbildning av dataingenjörer, att ett examensarbete kan ge denna utdelning, säger Franziska Klügl, verksam inom "multi agent systems". Hon har varit handledare och även formulerat det teoretiska ramverket till studien.

Det Franziska Klügl inte lyckades få sina tidigare studenter i tyska Augsburg att göra, blev verklighet i Örebro. För studenten Jesper Nilsson handlade det om att fylla ramverket på så sätt att de virtuella studenterna på skärmen reagerade individuellt på kroppsspråket hos den verkliga personen. Människan av kött och blod kunde i sin tur se reaktionerna från sina "elever".

Lägga till rösten

Det är interaktionen som gör Örebrostudien unik enligt Franziska Klügl. Utvecklingen av denna typ av applikation inom området intelligenta virtuella agenter fortsätter. Nästa steg är att lägga till rösten.

– En sådan teknik kan användas i lärarutbildningen. Övningarna går att upprepa hur många gånger som helst, ger direkt feedback och den som övar behöver inte vara rädd för andras åsikter, säger hon.

Franziska Klügls och Jesper Nilssons artikel Human-in-the-loop Simulation of a virtual classroom kommer att publiceras av Springer. Läs mer om EUMAS och årets konferens.

Text och foto: Maria Elisson