Många orsaker till frostiga förbindelser enligt Rysslands ambassadör

Förhållandet mellan Ryssland och Sverige har försämrats ordentligt och kännetecknas av en frånvaro av politisk dialog på hög nivå. Det konstaterade Rysslands ambassadör i Sverige Viktor Tatarintsev vid sitt föredrag på Örebro universitet på tisdagskvällen.

Viktor Tatarintsev

Ambassadör Tatarintsev var inbjuden av Utrikespolitiska föreningen i Örebro för att ge sin bild av Ryssland och den ryska utrikespolitiken.

Han har lång personlig erfarenhet som diplomat i Sverige och de nordiska länderna och började med att lyfta fram den svenska och skandinaviska samhällsmodellen som en förebild, och en personlig favorit, när Sovjetunionen började omvandlas i slutet av 1980-talet.

En början till dagens frostiga förbindelser mellan länderna enligt Tatarintsevs analys, var när Sveriges dåvarande utrikesminister Carl Bildt 2008 började verka för att en rad före detta Sovjetstater och grannländer till Ryssland skulle närma sig EU.

– Rysslands intressen förbisågs helt, trots att vi varnade grabbarna i Bryssel att skilja till exempel Ukraina från Ryssland, sa Viktor Tatarintsev.

Han redogjorde för hur gränserna för Sovjetstaten Ukraina en gång ritades upp och hur det ryska området Krim blev en del av Ukraina, en historia som enligt honom förklarar Rysslands agerande idag i grannlandet.

Viktor Tatarintsev förklarade och försvarade det ryska agerandet i Syrien ”Al-Assad är legitimt vald” och kritiserade USA för dubbelmoral.

Han var också kritisk till den svenska regeringens utrikespolitiska förklaring från förra veckan och menade att det i Sverige finns en ”propagandamaskin på maximalt varv” mot Ryssland och president Putin och att svensk media utmålar Ryssland som skuld ”till allt det onda i världen”.

Viktor Tatarintsev exemplifierade med att ryska kränkningar av svenskt territorium tolkas som fientliga handlingar medan kränkningar från andra länder viftas bort som ”misstag”.

– Ryssland ger alla alliansfria stater negativa garantier, alltså att aldrig använda kärnvapen mot dessa länder, sa han som svar på hur ett eventuellt svenskt Natomedlemskap skulle tas emot.

Text och foto: Maria Elisson