Sarah Lombrant vinnare av dyslexipriset

Sarah Lombrant med sitt pris

Sarah Lombrant, Funka-handläggare vid studentavdelningen på Örebro universitet har fått årets dyslexipris. För henne är det extra roligt att nomineringen kommer från en student.

- Det är ett bevis på att vi som jobbar som samordnare med dessa frågor verkligen gör skillnad för studenterna, säger Sarah Lombrant.

Priset delas ut av Dyslexiförbundet i Örebro län och nomineringen lyder: "Sarah är alltid engagerad, kunnig, stöttande och hjälpsam. Hon finns alltid tillgänglig och svarar på alla små och stora frågor och det ger trygghet. Det tuffa studentlivet för personer med dyslexi och andra svårigheter, blir helt enkelt lite lättare att klara av när det finns den här hjälpen att tillgå!" Priset delades ut på stadsbiblioteket av landshövding Maria Larsson den 8 oktober. Priset är en del i att uppmärksamma den Europeiska Dyslexiveckan.

På studentavdelningen finns idag två Funka-handläggare. Deras två huvudsakliga arbetsområden är att bevilja särskilt pedagogiskt stöd för personer med funktionsnedsättning samt att öka tillgängligheten av undervisning i allmänhet för studenter med funktionsnedsättningar.

- Vi har ett välbesökt drop-in varje vecka, när studenter kan använda oss som pedagogiskt bollplank, tolka en lärares bedömning av en inlämningsuppgift eller få tips i studieteknik, säger Sarah Lombrant

Hittills i år har 450 studenter vid Örebros universitet valt att aktivt söka pedagogiskt stöd hos Funka-handläggare. Det kan till exempel handla om att få rätt att skriva en tentamen på dator istället för för hand, något som kan göra stor skillnad för en dyslektiker. Utöver detta så samordnar Funka cirka 100 "anteckningsstödjare", alltså när en kurskamrat delar med sig av sina anteckningar – något som har en avgörande betydelse för till exempel dyslektiker och döva. Funka har även en mentorsverksamhet med 15 mentorspar, där en studievan student stöttar en student med neuropsykiatriskt funktionsnedsättning (till exempel ADHD) med planering och strukturering.

- Priset är en bekräftelse på att vi är på rätt spår med vår verksamhet, avslutar Sarah Lombrant.

Text och foto: Hellen Ekefalk