Schollin och Nilsson vinnare på årets Örebrogala

Ulrica Nilsson och Jens Schollin.

Ulrica Nilsson och Jens Schollin

Det blev dubbelt upp för Örebro universitet vid torsdagens Örebrogala. Jens Schollin blev Årets örebroare och Ulrica Nilsson fick priset för årets digitala innovation.

– Jätteroligt tycker jag, särskilt som infödd örebroare. Men mest är utmärkelsen en uppskattning av universitet som på så kort tid vuxit enormt och genomgått en otrolig kvalitetsförvandling. Det märks inte minst i de internationella rankningarna, säger Jens Schollin.

Ulrica Nilsson var nominerad i både Årets innovation och Årets digitala innovation. Hon var själv övertygad om att inte kunna vinna någon av klasserna.

– Jag var faktiskt väldigt säker på att inte vinna  eftersom de andra hade så bra idéer. Så jag blev verkligen jätteglad, kanske gladast av alla! Priset är betydelsefullt eftersom det är en bekräftelse, en stämpel på att RAPP är bra, säger hon.

Ulrica Nilssons innovation, mobilappen RAPP, gör det möjligt för sjukvården att följa upp patienter genom att patienterna själva rapporterar via en app i telefonen.  Till sommaren ska appen vara klar för försäljning, efter en slutlig utvärdering.

Örebrogalan arrangeras av Örebro kommun och innefattar 14 prisklasser.

Motiveringen till Jens Schollin som Årets Örebroare:

”Under hans tid som rektor har Örebro universitet genomgått en fantastisk utveckling.
Nya efterfrågade utbildningar har startats och kvaliteten är mycket hög.
Örebro universitet nämns nu i internationella rankingar och varje år kommer tusentals studenter från hela Sverige och världen för att studera.
Jens har lyckats få hit både civilingenjörsutbildningen och läkarutbildningen, som nu tillhör de bästa i landet. Universitetet växer och Örebro med det.”

Motiveringen för Ulrica Nilsson för Årets digitala innovation:

”Denna innovation tänjer på gränserna och definitionen kring hur man ger kvalificerad vård och service nationellt och potentiellt internationellt. Innovationen kombinerar enkelhet, användarorientering och en möjlighet till att förändra tänket kring hur vård ges och följs upp.”

Foto: Pavel Koubek