Studenter bidrog till rekordinsamling

Studenter och programledare samlade i glasburen.

Anders Wahlström och Manja Bååt kunde lämna över 430 783 kronor till programledarna i Musikhjälpen. Bild från SVT Play

Örebrostudenterna samlade in exakt 430 783 kronor. De fixade 69 olika engagemang alltifrån en flashmob på torget till klädbytardag.

– Det är helt klart över förväntan, säger både Anders Wahlström och Manja Bååt som har varit projektledare på uppdrag av Örebro studentkår.

Under veckan har det pågått en rad olika engagemang både på Örebro universitet och ute på stan. Studenterna har sålt korv, spelat Twister, gjort en flashmob och ordnat natthäng.

– För oss har det varit viktigt att det har ordnats många engagemang, säger Anders Wahlström. Det är positivt när så många studenter engagerar sig. Sedan är det förstås extra glädjande att det blev så mycket pengar till slut.

Anders Wahlström och Manja Bååt har jobbat sedan september med att förbereda inför Musikhjälpens vecka. Under veckan sålde de tygpåsar till förmån för Musikhjälpen, deltog i natthäng och gick i Örebros längsta luciatåg som ordnades av två studenter.

– Just nu känns det väldigt tomt, säger Anders och Manja. Däremot är vi väldigt nöjda med resultatet.

Båda tror att årets tema "Barn i krig har rätt att gå i skolan" har betytt mycket för det stora engagemanget.

– Det är ju något som berör många. Det är något som skolbarn, föräldrar, studenter och lärare, ja egentligen alla kan känna är viktigt, betonar Manja.

Förutom studenternas insamling har det även varit flera andra insamlingar på Örebro universitet. Det har varit både avdelningar och enskilda anställda som har engagerat sig i olika insamlingar. Totalt samlade årets Musikhjälp in över 49 miljoner kronor genom 312 000 engagemang.

(Efter en slutgiltig sammanräkning visar det sig att studenterna samlat in totalt 441 103 kronor genom 71 stycken olika engagemang.)

Fler exempel på händelser under veckan

Deltagare i DANCE BEAT passet samlade till en gruppbild

Forskningsmiljön FAMN fixade ett lyckat DANCE BEATS-pass på Actic med cirka 25 deltagare som fick prova på dans och yoga. Sammanlagt 5 150 kronor samlades in.

Mohamad Alsirrieh på plats i glasburen på Stortorget

Mohamad Alsirrieh som går Snabbspåret vid Örebro universitet fick medverka i glasburen på torget och sjunga och spela luta.

Carolina Wittenfelt leder allsång

Carolina Wittenfelt från Universitetskansliet ordnade allsång på restaurang Kraka och fick in 10 000 kronor till Musikhjälpen.

Deltagare i Vem vet mest

Några studenter från kårsektionen Sesam fixade tillsammans med Handelshögskolan en variant av frågetävlingen "Vem vet mest".