Studenter serverar skräpmat på Stortorget

Några studenter samlade runt matprodukter.

Carolin Vallgren, Lovisa Nordin, Maria Stenberg, Sanna Henriksson och Ola Albrektsson - studenterna bakom skräpmatsprojektet.

På fredag serverar studenter vid Örebro universitet skräpmat, det vill säga mat lagad på råvaror som livsmedelsbutiker annars skulle ha kastat, på Stortorget. Maten är gratis men gäster får gärna skänka en slant till välgörenhet.

Studenter från måltidsekologprogrammet lagar tillsammans med kockstudenter från Restaurang- och hotellhögskolan mat på svinn. Det är livsmedelsbutiker runt om i Örebro, som har skänkt mat som de annars skulle ha kastat.

- Vi vill uppmärksamma alla på de goda råvaror som åker i soptunnan och inspirera till kloka val, säger Carolin Vallgren, en av studenterna bakom projektet.

En kartläggning av mängden matavfall i Sverige 2012 visar att hushållen står för den absolut största delen, 770 000 ton. Det motsvarar cirka 81 kilo per person och år eller 0,9 kilo matavfall för en familj på fyra personer varje dag. Kartläggningen inkluderar inte mat och dryck som hälls ut i avloppet. Lunchgästerna på Stortorget kommer få tips och råd för att kunna minska sitt matsvinn.

- Hur gör man en festlig måltid på en vissen broccoli? Vad är skillnad mellan bäst-före-datum och sista förbrukningsdag? Dör jag om jag äter en yoghurt som gått ut i datum? Vi hoppas ge människor lösningar och nya idéer om vad de kan göra med resterna, säger Sanna Henriksson.

Mellan klockan 11:00-17:00 lagar studenterna mat på Stortorget i Örebro.

Text: Linda Harradine