Studenter vill få fler att äta insekter

Carl Davidson på Ica Maxi.

Örebrostudenter vill införa insekter på menyn – för klimatet men även för smakens skull. Därför bjöd Carl Davidson och Ola Albrektsson på bilarvsgodis och knäckebröd gjort på syrsor på Ica maxi universitetet. Reaktionerna var blandade – men de som vågade smaka var positiva.

Ola Albrektsson

Ola Albrektsson står i matbutiken och berättar om sitt knäckebröd gjort på syrsor.

– Vi har en hel värld av smakkombinationer att upptäcka. Men miljön är ändå den främsta anledningen till att jag jobbar med det här, säger Ola Albrektsson, som tidigare arbetade som kock och nu går sista året på måltidsekologprogrammet på Örebro universitet.

Nötkött är det enskilda livsmedel som har högst klimatutsläpp och dagens konsumtion har forskare slagit fast som ohållbar i längden. Insekterna bidrar inte bara till lägre utsläpp, produktionen av dem tar dessutom vara på det som annars skulle blivit svinn.

– Vi måste förändra vårt beteende, sänka köttkonsumtionen, ta tillvara på det som idag blir svinn och hitta alternativa proteinkällor. Insekter kan bli uppfödda på svinn som kommer från livsmedelsindustri och matbutiker, säger Ola Albrektsson.

Bidra till fler bin

I Carl Davidsons fall är själva produkten gjord på bilarver som annars skulle ha gallrats bort och kastats.

– Vi hoppas att biodlare ska få ytterligare en inkomst från sin biodling – inte bara från honung. Med tanke på bins risk för utrotning vi vill kunna bidra till att de blir fler igen, säger Carl Davidson, som går på programmet Offentlig förvaltning och ledning på Örebro universitet.

Carl Davidson

Carl Davidson vill bidra till att vi får fler bin.

Han står tillsammans med Daniel Wessberger, som studerar på programmet Medier, kommunikation och PR, för hela produktionen av kakorna. De hämtar frysta bilarver hos biodlaren, torkar, rostar och maler dem till mjöl. Dessutom använder de honung från samma kupa.

Allt tog slut

– Igår tog allt slut men vi ska tillverka mer snart eftersom vi ska åka på fler mässor. Förhoppningen är att företag ska visa intresse och vilja jobba tillsammans med oss, säger Carl Davidson.

Ola Albrektsson håller på att starta eget företag men är öppen för draghjälp om en större koncern visar intresse. Gårdagen var en marknadsundersökning för att få reda på om människor är villiga att köpa ett knäckebröd gjort på insekter.

– Det var en blandad respons. Många tycker att man inte kan äta insekter men de som smakade tyckte att det smakade bra. Som kock brinner jag för att upptäcka nya smaker och ser många möjligheter, avslutar Ola Albrektsson.

Text och foto: Linda Harradine