Taggade att börja på universitetet

Amanda Törn, Elvira Sjöström och Johanna Oderstad.

Amanda Törn och Elvira Sjöström, till vänster skuggade Örebrostudenten Johanna Oderstad.

– Jag gillar det jag sett av universitetet, studentlivet och Örebro. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att börja plugga här säger Amanda Törn efter att ha skuggat en student på Örebro universitetet.

Amanda Törn och Elvira Sjöström går sista året på naturvetenskapliga programmet i Västerås. Båda har tankar på att plugga vidare till civilingenjör efter studenten. På SACO:s  studentmässa i Stockholm fick de information om möjligheten att besöka Örebro universitet och skugga en student för en dag.

– Vi har hört att Örebro är en bra studentstad. Eftersom det ska starta civilingenjörsprogram här blev vi intresserade av att komma hit, säger Amanda.

Johanna Oderstad som läser industriell design och produktutveckling har varit tjejernas guide under dagen. Hon har arbetat med skugga en student under två terminer.

– Det är kul att träffa blivande studenter och visa hur det är att plugga på universitetet.

Ett lyckat koncept

Skugga en student innebär att gymnasieelever och andra som är intresserade av att börja studera på Örebro universitet får följa en student under en dag.

– Skugga en student har pågått under ett par år. Vi erbjuder skuggningar inom vissa program. Det är ett lyckat koncept och under den här terminen har ungefär 40 personer kommit hit för att skugga en student, säger Anna Asplund marknadsförare vid Örebro universitet.

Besökarna får under skuggningen följa med en student på en föreläsning, gå en rundvandring på campus och äta lunch tillsammans med studenten.

– Jag rekommenderar verkligen att komma hit och skugga en student. Det är mycket bättre att se allt själv än att bara träffa universitetet på en mässa. Jag har blivit mer taggad att söka till Örebro universitet, avslutar Elvira.