Toppolitiker en av årets alumner vid Örebro universitet

Toppolitikern och tidigare arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) är utsedd till Årets alumn vid Örebro universitet. Hon delar utnämningen med Telia Soneras VD Johan Dennelind. Priset delas ut vid Örebro universitets akademiska festkonsert den 12 februari.

Elisabeth Svantesson

– Fantastiskt roligt. Det känns hedersamt att bli uppmärksammad på det här sättet. Örebro universitet har en särskild plats i mitt hjärta och har varit en viktig del i mitt liv på flera sätt. Här har jag varit student och sedan varit både lärare och doktorand, säger Elisabeth Svantesson.

Hon flyttade från sin hemort Östersund till Örebro 1987 för att studera och tillbringade tre och ett halvt år med studier i företagsekonomi. Elisabeth Svantesson återkom som lärare och doktorand i nationalekonomi vid Örebro universitet efter att bland annat ha läst just nationalekonomi i Uppsala.

– Jag minns att jag tyckte det var så mycket som hade förändrats när jag kom tillbaka. Jag fick ett nytt perspektiv på lärosätet som utvecklats från att ha varit en högskola till att bli ett universitet som andades framtidstro och självförtroende, säger hon.

Minister under valår

Under perioden 2013 – 2014 var Elisabeth Svantesson Sveriges arbetsmarknadsminister.

– Jag tillträdde tjänsten ungefär ett år innan valet 2014 så i praktiken var minister under ett valår. Det var ett roligt och förtroendefullt uppdrag. Samtidigt var det utmanande, något jag naturligtvis insåg redan när jag tog beslutet, men som man nog aldrig riktigt helt kan förbereda sig på.

Elisabeth Svantesson granskades också privat och det uppstod en diskussion i media om hennes lämplighet med tanke på hennes frikyrkliga engagemang.

– Som sagt får man vara beredd på att sådan saker händer när man tillträder en ministerpost. Jag valde att fokusera på uppdraget jag hade och att tänka framåt. Det var aldrig min kompetens som ifrågasattes så det kände jag mig trygg i.

Stor nytta av avhandling

Hon poängterar att hennes utbildning är viktig för henne eftersom den gett henne kunskaper om arbetsmarknaden.

– Som doktorand skrev jag min licentiatavhandling om integration, vilket jag fortfarande har stor nytta av.

Intresset för politik väcktes på gymnasiet tack vare en lärare i samhällskunskap.

– Jag var inte medlem i något ungdomsförbund, men jag hade en vilja att vara med och påverka. Som 28-åring engagerade jag mig som lokalpolitiker och blev 2006 politiker på heltid när jag kom in i riksdagen.

Välj med hjärta och hjärna

Elisabeth Svantesson har ett, nej två, råd till den som står inför att välja utbildning idag.

– Använd både hjärta och hjärna. Sök dig till ämnen som engagerar dig och som känns roliga och våga engagera dig i det du brinner för. Men håll också utkik efter vad som efterfrågas på arbetsmarknaden.

Foto: Fredrik Wennerlund