Tusen sökande till civilingenjörsprogrammen i Örebro

De två nya civilingenjörsprogrammen vid Örebro universitet lockade många sökande – totalt över 1 000 anmälningar. Inriktningen mot industriell ekonomi har två förstahandssökande per plats och datateknik 1, 5 förstahandssökande per plats. Det stod klart när ansökningstiden gick ut natten till lördag.

Mest sökta program på Örebro universitet:

Juristprogrammet 4860 sökande

Läkarprogrammet 4648 sökande

Socionomprogrammet 3770 sökande

Psykologprogrammet 3462 sökande

Kriminologiprogrammet 3038 sökande

Civilekonomprogrammet 2558 sökande

Sjuksköterskeprogrammet 2362 sökande

Ekonomiprogrammet 2270 sökande

Personalvetarprogrammet 2224 sökande

Medier, kommunikation och PR 1284 sökande

– Det är otroligt glädjande att även civilingenjörsutbildningen får så många sökande vid Örebro universitet. Vi har medvetet satsat på längre program för att erbjuda utbildningar av hög kvalitet som leder till jobb, säger rektor Jens Schollin.

Det har gett resultat inte bara när det gäller civilingenjörsprogrammen. Allt fler söker till Örebro universitet i första hand när det gäller utbildningar till läkare, lärare, socionom och sjuksköterska. Förstahandssökningar till läkarutbildningen ökade med nästan 18 procent.

Landets 20 mest sökta

– Att allt fler som vill bli läkare väljer Örebro universitet i första hand är ett tecken på att utbildningen håller hög kvalitet och blir allt populärare, säger Jens Schollin.

Statistik från Universitets- och högskolerådet visar att Örebro universitets utbildning till just läkare och även juristprogrammet tillhör landets 20 mest sökta.

Samtidigt minskar anmälningarna nationellt till höstens program och kurser med drygt 2 procent. Drygt 376 000 anmälningar hade kommit in när ansökningen till universitet och högskolor stängde i fredags. Detta gäller även Örebro universitet. Att antalet sökande skulle minska var väntat eftersom kullarna har minskat med hela 19 procent sedan 2011.

Text: Linda Harradine