Ett extra slag för civilingenjörer

John Persson, Filip Ardryd, Sebastian Skoog, Emmy Hagsten och Elvira Säborg. Virginska gymnasiet.

Under onsdagen fick Örebro universitet ett tillskott på 1 500 möjliga nya studenter från gymnasieskolor. Besökarna fick tillfälle att informera sig om alla utbildningar - och även testa en föreläsning.

Anna Asplund

– Vi slår ett extra slag i år för de nya civilingenjörsprogrammen som startar till hösten, berättar projektledaren Anna Asplund som under torsdagen är beredd att ta emot och guida ytterligare 1 000 gymnasister.

Filip Ardryd som går på Virginska gymnasiet i Örebro har planerat sin universitetsutbildning.

– Jag funderar på att läsa samhällsanalys. Jag har alltid varit intresserad av hur det fungerar, säger han och berättar att han vet att det finns ett kandidatprogram i samhällsanalys i Örebro. Men Örebro är inte enda möjligheten för honom – han kan också tänka sig Linköping och Växjö.

– I Örebro har jag fördelen att kunna bo kvar hemma och spara in på studielån, konstaterar han.

Sebastian Skoog, också från Virginska, lutar åt att läsa sociologi och kanske senare antropologi. Örebro universitet är inte hans förstaval idag.

– Jag vill helst läsa i Belgien eller Holland. Det verkar vara bra där, säger han som har familjeanknytning till dessa länder.

– Jag vill läsa statskunskap men kommer nog inte välja Örebro eftersom jag vill flytta, säger John Persson, också han från Virginska gymnasiet.

Skolkamraterna Emmy Hagsten och Elvira Säborg har bestämt sig för att göra något annat ett år innan de söker till universitet eller högskola. De vill gärna resa och Emmy Hagsten har inte bestämt sig för vad hon vill jobba med och behöver tid att tänka.

– Jag ska lyssna på presentationen om kriminologi för det vill jag läsa. Jag skulle gärna vilja bli polis, säger Elvira Säborg.

Ananda Nilsson, Karolinska gymnasiet, Örebro:
Jag skulle vilja bli förskollärare eller lärare 1-3 eller 4-6. Men jag vill jobba ett år innan jag börjar på universitetet. Jag kommer att söka till Örebro i första hand.

Melody Crichlow, Stockholm:
Jag har precis kommit hem från Oxford där jag gått en universitetsförberedande utbildning inom konst och design. Jag ska söka teaterpedagogprogrammet här. Det är en bred utbildning för både skådespelare och pedagoger. Min dröm är att bli musikalartist men om det inte går kan jag arbeta som teaterlärare.

Dennis Andersson, Virginska gymnasiet, Örebro:
Jag vill bli byggingenjör. Jag har sommarjobbat lite i byggbranschen och tycker att det passar mig. Men jag vill jobba ett år innan jag söker till programmet. Det kanske blir Örebro universitet.