Ingen pallplats - men inte slutet för gråärten

Magnus Westling i ett storkök.

Utifrån smak, enkelhet och förutsättningar valde juryn ut fem finalister i tävlingen om klimatprotein. De har chansen att ta del av minst tre miljoner kronor från Vinnova. Magnus Westling, doktorand vid Örebro universitet, var inte bland de fem men ser stora möjligheter att utveckla produkten ihop med intresserade företag.

Sista förberedelserna innan Magnus Westling presenterar sin idé för juryn.

Utmaningen var att hitta ett innovativt koncept för en klimatsmart och hälsosam proteinkälla som kan användas istället för kött.

Magnus Westling serverade sin gråärtsbiff i ett tunnbröd med svart- och grönkål, Sriracha, syrad grädde med pepparrot och lök och vildgurka. Han har ändrat receptet efter att eleverna på Klockarhagsskolan i Hällefors provsmakade och kom med tips.

Elevernas råd

- En elev efterfrågade grillkrydda och därför har jag valt att lägga till Sriracha, som är en chilisås. Dessutom tyckte de att den föll isär. Därför har jag ändrat konsistensen med hjälp av rostade gråärter och gråärtsbuljong.

För att biffen inte ska kännas torr har Magnus valt att servera den med vildgurka, en libanesisk grönsak.

- Strax innan tävlingen fick jag chansen att labba med Årets kock 2005 Stefan Eriksson, som jobbar mycket med baljväxter, bland annat gråärtor, säger Magnus Westling.

Den gastronomiska teatern i Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan var fullsatt.

När han, som sista tävlande, gick in för att presentera sitt bidrag för juryn och publiken kände han sig förberedd om än lite nervös.

Riktigt, riktigt gott

- Gråärten var hos många i juryn, inklusive mig själv, högt placerad. Den var riktigt, riktigt välsmakande. Den finns inget negativt att säga om den. Riktigt, riktigt gott, säger Tareq Taylor, tv-kocken som satt i juryn tillsammans med Lina Gebäck, Linas matkasse, Charlotte Brogren, Vinnovas generaldirektör, och Mia Spendrup, ‎VD för Loka Brunn, Grythyttans Gästgivaregård och Måltidens Hus.

Tareq Taylor och Mia Spendrup smakar på Magnus gråärtor.

Juryn bedömde de olika bidragen utifrån smak, konsistens och utseende. De ska vara enkla att hantera och tillaga och ha en potential att bli en bra produkt som går att utveckla och sälja.

- Något som kan bli bättre är att gråärtsbiffen är aningen smulig och behöver mer av elasticitet, säger Tareq Taylor.

- Jag har arbetat mycket med konsistensen och kommer nu gå vidare i samarbete med företag som redan visat intresse, säger Magnus Westling.

Se videon om hur Magnus Westling förberedde sig för tävlingen