Anders Björkvall i Wien

Anders Björkvall, professor i svenska, besökte nyligen Wirtschaftsuniversität i Wien. Han arbetar just nu med ett forskningsprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond som handlar om myndigheter och deras värdegrund.

”Inom projektet arbetar jag tillsammans med Catharina Nyström Höög, professor vid Högskolan Dalarna och Uppsala universitet. Den internationella aspekten är central för alla projekt som finansieras av Riksbankens Jubileumsfond och vi valde att åka till Wirtschaftsuniversität, WU, i Wien för att knyta nya kontakter med forskare.

Många handelshögskolor i Europa har väletablerade språkvetenskapliga institutioner och avdelningar, ofta med gott rykte i mitt fält. WU är ett sådant universitet, med professor Gerlinde Mautner som en central forskare. Vår forskning handlar om hur en ny typ av myndighetsgenre – värdegrunden – växt fram under senare år i Sverige. Även vid Örebro universitet har vi ju ägnat oss mycket åt denna genre, inte minst under det senaste året. Hur kan vi förstå dessa texter och processer i relation till styrning och samhällelig och organisatorisk förändring? Hur kan vi analysera denna typ av myndighetstext som på så många sätt är inte liknar tidigare myndighetstexter?

Vi fick tillfälle att diskutera denna forskning med Gerlinde Mautner och hennes kollegor. Vi höll ett seminarium och hade möten med både doktorander och postdocs vid WU. Dessutom är det alltid intressant och givande att träffa nya personer vid kaffemaskinen och inte minst knyta nya forskningskontakter.”

Det slog mig hur stolta alla var över WU:s nya campus nära centrala Wien, ett eget litet mini-samhälle med kvällsöppna restauranger, caféer och matbutik. Mest imponerande var biblioteket på översta våningen med läsplatser för studenterna och en bedårande utsikt över centrala Wien. Många anställda verkade känna sig delaktiga i planeringsprocessen och det fick mig att tänka på vårt eget, ständigt expanderande Örebro-campus och aktuella – ofta kritiska – diskussioner om bland annat Mälardalens högskolas nya Eskilstuna-campus med så kallade öppna, dynamiska arbetsplatser för lärare och forskare. Det är viktigt att vi alla är delaktiga och tar ansvar för hur vår egen fysiska miljö utformas och utvecklas.”