Anrikt hus blir studenternas samlingsplats i centrum

Rektor Johan Schnürer klipper bandet vid invigningen.

Måndagen den 13 februari invigdes Congrego – Örebro universitet i city av Örebro universitets rektor Johan Schnürer och Johanna Larsson styrelseordförande i Kommuninvest Fastighet AB.

– Örebro universitet växer och utvecklas och nu blir vi också ett riktigt cityuniversitet här i Fenixhuset, där studenterna kan studera och jobba i grupp. Det sa rektor Johan Schnürer i sitt invigningstal av Congrego som finns i Fenixhuset i centrala Örebro.

Öppettider:

Måndag till torsdag 08:00 - 20:00

Fredagar: 08:00 - 17:00

Congrego är latin och betyder sammanföra. Örebro universitet hyr översta våningen i Fenixhuset. Huset ägs av Kommuninvest som har sitt huvudkontor här.

– Vi är ett av de stora kreditinstituten som inte har sitt högkvarter i Stockholm Det är vi väldigt stolta över. Det gör också att vi tycker att vi liknar Örebro universitet. Att vi utifrån en outsiderposition har visat omvärlden att vi kan leverera kvalitet, sa Johanna Larsson styrelseordförande i Kommuninvest Fastighets AB under sitt invigningstal.

Huset har en spännande historia. Det överlevde den stora branden 1854. Likt fågel Fenix återuppstod huset ur askan och fick därmed sitt namn. I huset har många verksamheter bedrivits genom åren, alltifrån länsrätt, stadskällare till kriminalvård och systembolag. Och nu är det dags för Örebro universitets studenter att få möjlighet att nyttja lokalerna i husets takvåning.

Se film från invigningen

Bild på Elin Dankvart och Matilda Lundström från Örebro studentkår och Maria Almqvist studentlivskoordinator

Elin Dankvart och Matilda Lundström från Örebro studentkår och Maria Almqvist studentlivskoordinator ser positivt på att studenterna får fler studieplatser.

Bild på Johanna Oderstad och Henry Eriksson

Johanna Oderstad (ingenjörsprogrammet för industriell design och produktutveckling) och Henry Eriksson (maskiningenjörsprogrammet) tror att lokalerna kommer att fyllas ganska snart av universitetets studenter. De tycker att Congrego har fina lokaler med bra ljudnivå och är perfekta för de som inte bor vid Campus.