Bloomberg placerar Örebro i toppen

Tomas Werngren, Kommuninvest och Niclas Krüger, Örebro universitet.

Studenter på Örebro universitet får nu tillgång till nio Bloombergterminaler. De karakteristiska tangentborden öppnar vägen in till stora mängder finansdata, till nytta för både utbildningen och forskningen

Polina Ustyuzhanina och Neda Shahbazi letar inspiration till sina master.

– Med så många studentterminaler placerar vi oss på samma nivå som toppuniversiteten i USA, säger Niclas Krüger, lärare och forskare i nationalekonomi som på torsdagen var med om att inviga två var terminalerna, placerade på ”Congrego” i centrala Örebro.

Fredag 24 mars klockan 9.30 är de premiär för de sju andra Bloombergterminalerna i rum 2035 i Novahuset. ”Congrego” är de lokaler som studenter vid Örebro universitet har tillgång till i centrala Örebro, i det hus där Kommuninvest har sitt huvudkontor, mitt emot Stora hotellet.

Bloombergterminalerna är något av standard i finansbranschen och åtnjuter stor prestige. Studenter som har vana att hantera dessa datamängder har en fördel på arbetsmarknaden enligt Niclas Krüger.

Test en extra merit

Bloomberg har också ett test för studenter, där resultatet blir tillgängligt för möjliga arbetsgivare.

– Här går det att hitta toppstudenter oberoende av universitet. Testet kan vara en extra merit och arbetsgivaren kan jämföra mellan länderna. För inget universitet har monopol på talanger, konstaterar Niclas Krüger som också ser att den stora datamängden blir värdefull för forskningen på Örebro universitet.

För Kommuninvest är Bloombergterminalerna ytterligare ett sätt att knyta band med universitet. Idag finansierar kreditbolaget bland annat en professur och tillgången till lokaler, Congrego, i huset där bolaget har sitt huvudkontor.

– För oss handlar det om att kunna säkra rekryteringen av toppkrafter framöver när vi nu valt att stanna kvar i Örebro.  Vi måste bli mer kända och vi vet att börjar man jobba hos oss så är chansen större att man väljer att fortsätta, säger Tomas Werngren, vd på Kommuninvest.

Med på invigningen fanns bland andra studenterna Oscar Calson Öhman, Martin Modigs, Polina Ustyuzhanina och Neda Shahbazi, nyfikna på vilka möjligheter Bloombergdatan har att erbjuda. Neda Shahbazi hoppades kunna hitta inspiration till ett ämne för sin master.

Text och foto: Maria Elisson

Oscar Calson Öhman och Martin Modigs, som studerar nationalekonomi på c-nivå, ville veta mer om möjligheterna med Bloombergterminalerna. Sven Helin, prefekt på Handelshögskolan, var också på plats under invigningen på "Congrego".