Finalplats för Filips video om sig själv

Det här är jag och därför ska du anställa mig. Det gjorde Örebrostudenten Filip Reineby så bra att hans minutlånga video blivit uttagen som finalist i en tävling arrangerad av fackförbundet Unionen.

Filip Reineby går sista terminen på retorikprogrammet på Örebro universitet och blev tipsad om tävlingen – som passade honom helt:

– Jag är en social person som gillar kommunikation och vill jobba med något som hjälper andra människor, säger han.

Uppgiften i tävlingen, som pågår fram till 1 maj på Instagram under hashtaggen #unionenpitch, var att visa upp sig för arbetsgivare. Filip Reineby är inriktad på organisationer som delar hans värderingar och som verkar för en bättre värld, som till exempel Läkare utan gränser, som han arbetat med i sin c-uppsats.

Filip Reineby

Videon är kort. Men den krävde en hel del förberedelser. Först manus.

– Jag valde sedan att stå upp eftersom jag ville använda kroppsspråk. Och jag är petnoga,  så jag spelade in, om och om igen, säger Filip som till slut blev nöjd med resultatet.

Har du något gott råd till den som vill göra samma sak?

– Det handlar om att visa självförtroende och föra fram det man själv vill och är bra på, och inte det man tror att andra vill höra.

Det låter lite kaxigt…

– Nej, inte kaxigt, men du ska inte vara rädd. Det går att kombinera med att vara ödmjuk, säger Filip Reineby.

Vinnaren i videopitch-tävlingen utses i maj.