Föreläsning om organ i labb fångade intresset

Anna Böttinger med tvillingsönerna Kalle och Edvin utanför föreläsningssalen.

Anna Böttinger tog med sina nioåriga tvillingsöner Kalle och Edvin.

I lördags hölls universitetets populärvetenskapliga föreläsningar på Conventum. En av alla besökare var Anna Böttinger som tog med sina nioåriga tvillingsöner Kalle och Edvin för att lyssna på Anita Koskela von Sydows föreläsning.

Anita Koskela von Sydow höll en föreläsning med rubriken "Går det att bygga organ i labb?".

– Nog är jag lite imponerad av mina killar som satt och lyssnade hela tiden, säger mamma Anna.

Men enligt Edvin och Kalle var det inte alls svårt med intresset. Det var häftigt när Anita pratade om vad man snart kan göra med en 3D-printer.

– Bygga olika organ som till exempel ny hud för den som har bränt sig, berättar tvillingarna.

De tyckte även att det var kul att få se att det går att odla ett öra i en burk.

– Vi tycker att det ska finnas en 3D-printer på mammas jobb, säger killarna.

Mamma Anna, som arbetar på USÖ, tycker att föreläsningen var jättebra och intressant. Anita Koskela von Sydow var även hoppfull med att man i framtiden faktisk kommer kunna skapa hudstrukturer i laboratorium, för att exempelvis kunna hjälpa patienter med brännskador.

– Pappa är med lillebror i biblioteket och nu går vi och hämtar dem, säger Edvin.

– Japp. För nu ska vi köpa lördagsgodis, fyller Kalle i

Disa Asplund utanför Conventum

Disa Asplund

En av alla föreläsare var Disa Asplund som är doktor i nationalekonomi. Hennes föreläsning handlade om samhällsnytta och investeringskostnad för infrastrukturprojekt.

– Jag undersöker hur osäkerheten i de samhällsekonomiska kalkylerna påverkar användbarheten av dessa kalkyler, förklarar Disa.

Hon tycker att de Populärvetenskapliga föreläsningarna är ett bra sätt att få möta allmänheten.

– Det är ett intressant och kul arrangemang, med många bra frågor från publiken, sammanfattar hon.

Under lördagen hölls sammanlagt 32 föreläsningar i olika ämnen. Dagen är en chans för de nya professorerna och nya doktorerna att möta allmänheten och berätta om sin forskning. Föreläsningarna är också en del av universitetets Akademiska högtid.

Text och foto: Micael Jonsborg