Forskare söker deltagare till studie om olika personligheter

Sofi Fröberg och Catherine Tuvblad

Sofi Fröberg och Catherine Tuvblad.

Genom att mäta puls, andning, blinkningar och handsvett vill Örebroforskare ta reda på hur olika människor reagerar på bilder och filmklipp. Nu söker de studenter som vill delta i studien.

– Vilka fysiologiska reaktioner har en mer impulsiv person jämfört med någon som är mindre impulsiv? Vi vill ta reda på hur individer med olika personlighetsdrag skiljer sig åt när de exponeras för bland annat bilder och filmklipp som kan upplevas som otäcka och våldsamma, ledsamma eller helt neutrala, berättar Sofi Fröberg, doktorand i psykologi vid Örebro universitet.

Alla studenter vid Örebro universitet får via e-post chansen att vara med i studien. De får fylla i en enkät och sedan hämta ut en minitriss som tack för hjälpen. Utifrån deltagarnas svar kommer 150 studenter väljas ut till att fortsätta vara med i studien.

– De får besöka vårt laboratorium och genomföra olika tester. Bland annat får deltagarna titta på filmklipp och bilder. Många som redan varit med i studien har tyckt att det varit spännande och intressant. Det tar cirka två timmar och varje deltagare får ett presentkort värt 200 kronor, säger Catherine Tuvblad, forskare vid Center for Criminological and Psychosocial Research, Örebro universitet.

Har du inte fått mailet om POP-studien och är intresserad av att vara med? Kontakta ansvarig forskare, Catherine Tuvblad; This is an email address.

Text och foto: Linda Harradine