Hattar och kransar när Örebro universitet firade

Festklädda människor i rad.

Yeasmin Sayeed fick sin doktorskrans under den akademiska högtiden som ytterligare en bekräftelse på avhandlingen i nationalekonomi som handlar om olika sätt att undvika barnäktenskap i hemlandet Bangladesh.

Nya doktorer och professorer i hattar och lagerkransar lyste under Örebro universitets årliga akademiska högtid. Årets bästa lärare uppmärksammades också. För rektor Johan Schnürer var det första gången han fick leda festligheterna som ackompanjerades av Svenska kammarorkestern av avslutade med en bankett arrangerad av studenter på Restaurang- och hotellhögskolan.

Anna Dubergs avhandling om dans som behandling för flickor har rönt stor uppmärksamhet. På lördagens stod hon själv i rampljuset när hon promoverades av professor Eva Särndahl.

Tuulia Hyötyläinen, kemi, var en av 16 professorer som installerades och som här gratuleras av rektor Johan Schnürer.

Ett par i doktorer. Anna och Axel Nordenskjöld har båda doktorerat i medicin och kunde unna sig att hugga in på tilltugget innan banketten. All mat och servering stod studenter från Restaurang- och hotellhögskolan för.

Senem Eken och Henric Bagerius fick ta emot det pedagogiska priset av studentkårens Matilda Lundström.

Johan Schnürer upplever sin första akademiska högtid som rektor för Örebro universitet.

Det går inte att ta miste på Anna L Jonheds glädje när hon får ta emot kransen av professor Greger Andersson.

Var vore en akademisk högtid utan bubbel? Anna Nordenskjöld, nypromoverad doktor höjer en skål.

Mahitab Ezz El Din promoveras av professor Greger Andersson för sin avhandling i medie- och kommunikationsvetenskap.

För det musikaliska inslagen under högtiden stod Svenska kammarorkestern under ledning av Katarina Andreasson. De framförde verk av svenska kompositörer som Roman, Kraus, Stenhammar och Larsson.

Foto: Kicki Nilsson/Icon