Högt rankat universitet blev valet för utbytesstudier

Foto på Wilmer Löwenberg

Ekonomistudenten Wilmer Löwenberg läste en termin som utbytesstudent på universitetet i Mannheim. För honom var valet lätt, eftersom universitetet är högt rankat i bland annat Times Higher Education.

Är du nyfiken på utbytesstudier? Kom till Plugga utomlandsmässan onsdagen den 18 oktober 11:00 – 13:00 i Forumfoajén. Där finns studievägledare, internationella kontoret och studenter som har varit på utbytesstudier för att svara på dina frågor.

Enligt Wilmer Löwenberg märktes det att det tyska universitetet har hög ranking i olika mätningar.

– Studierna var hårda, men inspirerande. De flesta studenter som går där är ambitiösa, säger han.

Under sin utbytestermin hösten 2016 läste han en kulturkurs i tysk ekonomi och kurser i finans och beskattning. Något som han har nytta av vid sin sista termin vid Örebro universitet.

– Nu när jag läser ekonomikurser på högre nivå har jag nytta av det jag lärde mig från Tyskland.

Han kunde grunderna i tyska sedan tidigare, men det är inte nödvändigt att kunna språket, säger Wilmer Löwenberg.

– Universitetet ger en intensivkurs i tyska som är poänggivande. Flera av dem som gick den kunde inte ett ord tyska i början. Men vid terminens slut talade de språket obehindrat.

Campusområdet - universitetet i Mannheim.

Utbytesstudierna har gett honom ett brett kontaktnät med tyska studiekamrater. I sommar reser han tillbaka för att besöka ett tiotal vänner på olika platser i Tyskland.

– Jag valde medvetet att vara disciplinerad – att umgås med tyskar och lära känna landet genom dem.

Men det har varit en del kulturkrockar under utbytesstudierna.

– I Tyskland är det viktigt med titlar och status. Under en föreläsning tilltalade jag en lektor med förnamn. Alla i salen tittade förundrat på mig, säger Wilmer Löwenberg.

En annan sak som skiljer sig mellan svenska och tyska studier är att studenterna läser sina kurser parallellt i Tyskland. Som mest läste han fem kurser samtidigt.

Wilmer Löwenberg under utbytesterminen i Tyskland.

– Det är precis som med allt annat, man måste anpassa sig. Det var som att plugga på gymnasiet igen.

För dem som funderar på att studera utomlands tipsar Wilmer Löwenberg att ta kontakt med tidigare utbytesstudenter, fundera på vad man vill ha ut av sin utbytestermin och noggrant se över vilka administrativa dokument som behöver fyllas i.

– Jag behövde till exempel registrera mig hos tyska staten när jag var på plats.

Fördelen med att plugga utomlands inom Europa är att han kunde söka Erasmusstipendium. Han fick stipendiet och tillsammans med CSN täckte det hans omkostnader som utbytesstudent.

Under helger och lov valde Wilmer Löwenberg att resa runt i Tyskland. Det är något som han rekommenderar.

– Passa på att besöka Berlin, det är en riktig kulturskatt, tipsar Wilmer Löwenberg.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Wilmer Löwenberg