Jennifer Jokinen är ny introduktionsansvarig

Jennifer Jokinen utanför Novahuset.

Ta vara på introduktionen för att lära känna nya människor, universitetet och Örebro. Ta hjälp av era faddrar och generaler. De är här för att ni ska få en bra start i livet som student. De handfasta råden ger Jennifer Jokinen som är universitetets nya introduktionsansvarig.

Hennes uppdrag är att arbeta med planering, utveckling och samordning av introduktionen för nya studenter. Hon vet hur det är att komma ny till en stad utan att känna någon. Hösten 2014 flyttade hon till Örebro från Bålsta utanför Stockholm för att läsa Medier, kommunikation och PR.

– Jag kände mig aldrig ensam även om jag var ny i stan.  Det var bra sammanhållning i introduktionsgruppen och jag hade alltid någon att umgås med.

Introduktionen består av tre delar. En praktisk del, en akademisk del och en social del. Delarna ger tillsammans en helhet över hur studentlivet fungerar. Studenterna får möjlighet bland mycket annat att gå på föreläsning i hur de överlever universitetet, lära sig att söka fakta i biblioteket och känna nya vänner i sociala aktiviteter som volleybollturnering.

En av introduktionens höjdpunkter är Örebrodagen 8 september. Då intar kårsektionerna Örebro stadskärna för att tävla mot varandra i en prestigefull sjukamp. Tävlingen inleds med en parad genom centrum. Dagen avslutas med traditionell färgfest på Kåren där studenterna klär sig i sin sektions färg.

– Det blir en riktigt rolig dag, säger Jennifer.

Text och foto: Anna Asplund