Ministerbesök i Grythyttan om livsmedelsstrategin

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht och rektor Johan Schnürer.

Under tisdagen besökte landsbygdsminister Sven-Erik Bucht Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Regeringens nya nationella livsmedelsstrategi var ett givet samtalsämne.

– Livsmedelsstrategin är en del i grunden för Örebro universitets satsning på fokusområdet Mat och hälsa. Vi har en unik nisch med bland annat Restaurang- och hotellhögskolan, våra medicinska vetenskaper och olika samhällsvetenskaper som alla kan bidra till att förverkliga livsmedelsstrategin, säger Johan Schnürer.

Förutom Sven- Erik Bucht bestod delegationen från regeringen och riksdagen av Matilda Ernkrans, S, ordförande i miljö- och jordbruksutskottet och Annika Andersson Ribbing, politiskt sakkunnig vid näringsdepartementet.  Hällefors kommun representerades av kommunstyrelsens ordförande Annahelena Jernberg, S. Stefan Wennström, prefekt på Restaurang- och hotellhögskolan, var värd för besöket.

Sven-Erik Buchts besök på Restaurang- och hotellhögskolan var ett stopp på hans rundresa till ett 40-tal landsbygdskommuner i hela Sveriges. Nora, Hällefors och Örebro var resmålen i Örebro län.

– Det var ett trevligt möte och viktigt för oss som universitet att få möjligheten att informera om vår verksamhet, sammanfattar rektor Johan Schnürer.

Text och foto: Nadia Abdellah