Nobelfest på Campus USÖ

För 9:e året i rad ordnar forskare, lärare och studenter en Nobeldag på Campus USÖ. Syftet är att uppmärksamma forskning inom medicin och hälsa vid Örebro universitet

- Vi vill uppmärksamma Nobeldagen, speciellt med tanke på de många internationella studenter som finns hos oss, säger Nikolaos Venizelos, professor emeritus och docent i biomedicin vid Örebro universitet.

På bottenvåningen i Campus USÖ är det en stor utställning med affischer om forskning. Här finns utvalda examensarbeten av läkarstudenter blandat med postrar som masterstudenter och doktorander har gjort.

Rektor Johan Schnürer hälsar alla välkomna innan det är dags för en presentation om årets Nobelpris i medicin. Under eftermiddagen berättar åtta Örebroforskare om sin forskning på 15 minuter.

- På kvällen avslutar vi med en stor middag på Örebro slott. Vi kallar dagen för Nobel Day Festivies eftersom det är en dag med både vetenskap och fest, säger Nikolaos Venizelos.