Nu är de nya studenterna på plats

Ateka Al-Nuaimi vid robotarmar.

Köping, Ludvika och Stockholm - därifrån kommer tre av terminens 4 000 nya studenter. Att universitetet är rikstäckande hörs i myllret av dialekter. Det är bråda dagar med föreläsningar, plugg och introduktionen.

Hennes syster läser till biomedicinsk analytiker och hennes bror till byggingenjör vid universitetet. Men för Ateka Al-Nuaimi var inte Örebro universitet ett självklart val.

-  Jag ville gå min egen väg och läsa någonstans där mina syskon inte pluggar. Men så var jag med min gymnasieskola och besökte Örebro universitet på öppet hus och tyckte om universitetet och kände att här vill jag plugga, säger hon.

Hon valde mellan civilingenjör, läkare och socionom. Det var intresset för matematik som gjorde att hon valde civilingenjör.

-  Jag älskar matte. Tittar jag på film räknar jag gärna samtidigt, säger Ateka Al-Nuaimi som helst tittar på koreanska filmer, eftersom de har en bra blandning av sorg och aktion

Universitetets ingenjörsstudenter börjar en vecka tidigare än övriga studenter med en veckas introduktionsmatte. Introduktionskursen avslutas med en prova-på-tenta.

- Det var kul att få prova på att göra en tenta i ”bunkern”. Det var få frågor, bara tio, med helt okej nivå.

Till att börja med har Ateka Al-Nuaimi bestämt sig för att bo kvar i Köping och pendla. Om det blir någon senare kvällsaktivitet är planen att sova över hos något av syskonen.

Juriststudenten Emil Sundman från Ludvika har däremot valt att flytta till Örebro. Han ställde sig i bostadskö för ett och ett halvt år sedan och hade inga svårigheter att få en lägenhet i ”Grankotten”.

Bild på Emil Sundman

- Örebro är min favoritstad. Staden är mysig med trevliga människor och det är nära hem, säger han.

Inför gymnasiet valde Emil Sundman mellan jordbruk och juridik. Valet föll på en jordbruksinriktad linje, med extra kurser för att hålla dörren öppen till högre studier. Efter gymnasiet har han jobbat inom jordbruk, industrin och som väktare. När han sadlade om var Örebro universitet hans förstahandsval.

-  När jag hade fått mitt antagningsbesked blev jag uppringd av en student. Det kändes välkomnade. Örebro vill ta hand om sina studenter, säger Emil Sundman.

Under introduktionens campusvandring känner han igen det mesta eftersom han var här på universitetets Kolla in-dag i somras.

-  Jag gick i en grupp med andra som hade blivit antagna till juristprogrammet. Det var ett bra sätt att lära känna folk, säger han.

Björn Ingelsson ska läsa på socionomprogrammet. Han valde Örebro universitet då det ligger på lagom avstånd från hemstaden Stockholm.

-  Jag har varit i Örebro en gång tidigare för att köpa bil. Då fick jag ett bra intryck av staden, säger han.

Björn Ingelsson har tidigare arbetat i Polen och Sverige med IT-support via telefon. Socionomyrket lockar eftersom han vill arbeta med människor, kanske som socialarbetare eller som kurator.

Bild på Björn Ingelsson

-  Jag vill prata med människor i olika livssituationer. Deras historier är intressanta och det finns inga enkla förklaringar till varför en person hamnar i en viss situation. Jag vill utbilda mig för att hjälpa andra människor, säger han.

Den sista pusselbiten – en bostad har precis fallit på plats.

- Det är alltid lite oroligt när man inte vet var man ska bo. Men innan terminsstart fick jag erbjudande om två bostäder. Så nu kan jag njuta av att vara student och träffa nya människor, säger Björn Ingelsson.

Text och foto: Anna Asplund