This page in English

Nu har de nya utbytesstudenterna anlänt

– Jag tycker om att Sverige är ett mångkulturellt land. Häromdagen pratade en kvinna med mig. Hon trodde att jag var svensk, säger Shiori Mihara som är en de nya utbytesstudenterna vid Örebro universitet.

shiori Mihara

Shiori Mihara är utbytesstudent från Osaka i Japan.

Shiori Mihara är från Osaka i Japan. Hon ska vara i Örebro under två terminer och läsa kurser i jämställdhet, politik och det svenska samhället.

– Sverige är ett annorlunda land jämfört med Japan. Det är ett väldigt stort land med natur i närheten av städerna, säger Shiori Mihara.

Hon valde Sverige och Örebro eftersom hon aldrig har varit i Europa. Sverige lockade med närheten till naturen.

Utbytesstudenterna kan se fram emot ett fullspäckat schema. Med inslag som en tur till IKEA, lek på Boda Borg och välkomstmiddag.

Rektor Johan Schnürer var med och hälsade de nya studenterna välkomna med orden:

”Sweden is blessed with a political system which values knowledge, values higher education and values research.”

Text och bild: Anna Asplund