Örebroalumn nominerad till prestigefyllt musikpris

Agrin Rahmani

Agrin Rahmani, tidigare student på Musikhögskolan, är nominerad till Denniz Pop Award − med en låt som har streamats 49 miljoner gånger på Spotify.

Det höll ända fram för Agrin Rahman. Han vann sin klass i Denniz Pop Awards 2017.

Lyssna på några låtar av Agrin Rahmani:

LÉON - Tired of Talking (nominerad till Denniz Pop Awards)

LÉON - Think About You

LÉON - Liar

SKOTT - Porcelain

SKOTT - Lack of Emotion

Musikpriset har initierats av kollegor, vänner och familj till minne av musikproducenten Denniz Pop. En jury från svenska musikindustrin väljer ut finalisterna och tanken är att priset ska vara en språngbräda och lyfta unga talanger.

– Det är jättekul att bli nominerad. En push, säger Agrin Rahmani.

Han är nominerad i kategorin nya låtskrivare och producenter med låten "Tired of Talking" som han skrivit och producerat med artisten Léon.

Låten står för ett genombrott i hans karriär eftersom den inte bara har gett honom nomineringen till Dennis Pop Awards utan närmare bestämt 49 miljoner lyssningar på Spotify,

– Vi laddade upp den på SoundCloud och hoppades att den skulle få uppmärksamhet. Alla sa att det aldrig händer. Och det är ovanligt men det funkade.

En av 12 som blev antagna

Han startade som musikestet på Risbergska i Örebro och sökte direkt efter gymnasiet till Musikhögskolan vid Örebro universitet.

– Jag är gitarrist och sångare i grunden men tycker inte om att stå på scenen. Jag har alltid gillat att skriva och producera låtar och därför valde jag att söka till Musikproducentprogrammet.

Han var inte ensam om att söka dit. Bland 250 sökande blev han efter arbetsprov och intervju en av de 12 som fick en plats.

– Från att sitta framför en laptop och göra musik fick jag helt andra möjligheter och tillgång till en väldigt bra studio. Det fanns inga begränsningar.

USA och framför allt Los Angeles hade alltid lockat och han försökte få en praktikplats där men lyckades inte. Därför bestämde han sig för att söka till SAE Institute efter de två åren på Musikhögskolan. Han kom in och började plugga elektronisk musikproduktion.

– Huvudsyftet var att få komma till Los Angeles. Utbildningen var inte det viktiga och det var väl tur eftersom det kändes som om jag lärde upp lärarna nästan.

Sitta i studion dygnet runt

Efter ett år var han tillbaka i Sverige och hoppade in som musiklärare på Kunskapsskolan i Örebro innan han började på yrkeshögskolan Musikmakarna i Örnsköldsvik.

– Här kunde vi sitta i studion dygnet runt om vi ville, och mycket tid i studion blev det. Musikmakarna fokuserade på yrkeslivet och gav oss en bra inblick i branschen.

Det är en tuff bransch som bygger på kontakter och Agrin Rahmanis råd är att hålla i alla kontakter man skaffar sig. Han har skrivit på med ett förlag som heter Kobalt och de hjälper honom med samarbeten.

– Det räcker inte att ha talang. Arbetet med Léon har fört mig vidare till en plats och nu gäller det att fortsätta bygga.

Starta eget förlag

Det är mycket som ska stämma varje gång han kliver in i studion. Det ska klicka musikaliskt med de andra och helst ska personkemin stämma – och så ska det bli en bra låt.

– Jag hoppas kunna fortsätta skriva bra musik och få göra projekt jag gillar snarare än projekt som måste göras för att få ihop pengar. Jag försöker sätta långsiktiga mål.

Om han får blicka långt fram i framtiden hoppas han kunna starta ett eget förlag och själv vara den som upptäcker nya låtskrivare.

– Om jag får välja en drömartist att jobba med måste det vara Lorde. Vi får se vad som händer.

Text och foto: Linda Harradine