Skämt var det här i Aula Nova

Örebrospexare på scen i Aula Nova

Vem är kvinnan i blått? Ingen mindre än Margaret Thatcher i spextappning, med Putin och Trump strax bakom.

För fjärde gången är Örebro värd för Spex-SM, den nationella mätningen för att utse Sveriges bästa studenthumor. Örebrostudenterna är givetvis med på scen och möter motstånd från fem andra lärosäten.

Bild från Örebrospexet

En tolkning av gränsen mellan Öst- och Västtyskland.

Fredag och lördag är det extra roligt i Aula Nova när spexare från Örebro i tur och ordning byter plats  på scenen med sina gelikar från Lund, Stockholm, Linköping, Umeå och Luleå.

Studentspex har anor långt bak i historien, humor med satirisk udd som ofta plockar upp ett historiskt skeende, men blandar vilt med det dagsaktuella.

Örebrospexarna framställer i år den något mindre sanna berättelse om hur det gick till när Berlinmuren föll, en historieskrivning som ska tävla mot andra lätt förvrängda speglingar av något som skulle ha kunnat ha hänt i verkligheten. I Örebroversionen av Berlinmurens fall spelar en tämligen nyvald amerikansk president en bärande roll.

Bild från Örebrospexet

Presskonferens om en kontrafaktisk händelse.

Vad utmärker ett spex?

– Det är olika, olika traditioner. Stockholm har haft sitt kårspex i 140 år, Örebro mycket kortare.  Och så är publiken med hela tiden och bestämmer vad som händer, säger Simon Ohm, SM-direktören som leder arrangemanget tillsammans med Jonas Woulo.

Måste man vara student för att uppskatta spex?

– Verkligen inte. Men det är klart att det finns en hel del göteborgshumor och pappahumor med. Men det är fritt fram att bua. Det är faktiskt ett gott betyg att bli utbuad. Det kan underlätta att vara akademiskt skolad, att ha läst på och kanske vara lite nördig, förklarar Simon Ohm

Har du någon favorit till segern?

– Jag är engagerad i Örebrospexet så jag är partisk, konstaterar Simon Ohm diplomatiskt.

Text och foto: Maria Elisson

Bild från Örebrospexet

Donald Trump presenterar sig för historien. I den murdelade staden Berlin.