Solskensdag på Campus satte rekord

Lukas Kundberg och Emil Sundman

Emil Sundman från Ludvika valde Örebro före Uppsala för sina juridikstudier. Örebro är min favoritstad, konstaterade han och fick lite insiderinformation av studentambassadören Lukas Kindberg strax innan rundvandringen på campus.

Det blev en rekorddag. Aldrig tidigare har så många – 360 – anmält sig till Kolla in-dagen på Örebro universitet. I strålande solsken fick besökarna information och en rundvandring kring Campus Örebro.

Emil Sundman från Ludvika ska läsa juristprogrammet i Örebro och passade innan rundturen på att prata med en av dagens guider, studentambassadören Lukas Kindberg, student på just juristprogrammet. Emil var mycket entusiastisk:

– Örebro är min favoritstad. Det är helt fantastiskt här och staden med sitt centrum är underbar, konstaterade han som valt Örebro framför Uppsala.

Angela Kakbaeva och Irma Ahmad.

Angela Kakaeva och Irma Ahmad.

Rätt man på rätt plats alltså. Angela Kakaeva kom till Örebro tillsamman med sin Irma Ahmad, båda från Västerås.

– Jag valde mellan Örebro och Uppsala. Jag känner många som studerar i Örebro och har hört mycket gott. Och så är det nära hem, säger Angela, som ska läsa rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning.

För Irma som är antagen till läkarprogrammet, stod valet också mellan Uppsala och Örebro.

– En fördel för mig är att det är nära hem. Här i Örebro finns många Västeråsare och Uppsala känns mer främmande, anser hon.

Mohamed Abshir.

Ännu en Västeråsare på Örebrobesök var Mohamed Abshir. Han ska läsa tekniskt basår med sikte på att fortsätta med en utbildning till ingenjör. Efter samhällsprogrammet på gymnasiet bytte han inriktningen på sin studieplaner. Och Örebro var för honom ett naturligt val:

– Jag har släktingar som pluggat i Örebro och som har talat gott om universitetet så det här känns rätt för mig, säger Mohamed som också hoppas kunna fortsätta spela fotboll i sin kommande nya hemstad.

Karolina Plars.

Många från Västerås väljer alltså Örebro. Men dagens blivande studenter är mer långväga än så:

– Vi har besökare från så långt bort som Hässleholm och Piteå och en hel del från Stockholm och Göteborg. Det visar att vi är ett rikstäckande universitet, säger Anna Asplund, projektledare för Kolla in-dagen och ”Ringaveckan”.

Anna Asplund, projektledare

Anna Asplund, projektledare.

Veckan innan Kolla in-dagen har ett tiotal nuvarande studenter vid Örebro universitet ringt runt till princip alla som blivit antagna till höstterminen, runt 4 000, för att påminna om det absolut nödvändiga att tacka ja till utbildningen – senaste fredag 28 juli – och svara på frågor. Den satsningen är uppskattad visar den enkät som görs med de nya studenterna på höstterminen.

Anna Asplund är nöjd med intresset för Kolla in-dagen:

– För fjärde året i rad är det fler än 350 som anmält sig och i år blev det rekord med 360. Responsen idag har varit mycket positiv, säger hon.

Av de 360 anmälda är ungefär hälften blivande studenter, och den andra hälften kompisar eller anhöriga.

Million Habtom

Million Habtom.

Million Habtom från Stockholm ska läsa civilekonomprogrammet i Örebro, en utbildning som passar hennes inriktning på att lösa problem. Hon uppskattar den gemenskap för nya studenter som Örebro kan erbjuda.

– Campus här är också stort och fint. Örebro ligger inte heller så långt hemifrån Stockholm och så är det relativt lätt att hitta en bostad här. I Stockholm är det nästan omöjligt, säger hon.

Linda Olsson kommer från Tanumshede men har redan flyttat till Örebro. Nu ska hon läsa ämneslärarprogrammet med kombinationen idrott och samhällskunskap.

Linda Olsson

– Jag har jobbat som simlärare så idrotten är det som lockar mig mest. Och jag är också intresserad av samhällskunskap, säger hon.

Elisabet Johansson och Linnéa Johansson har inte rest längre än från Kumla denna dag.

– Jag har vetat ända sedan sexan att jag vill bli förskollärare och är utbildad barnskötare, berättar Linnéa.

Elisabet har egentligen två yrkesben att stå på. Idag har hon en lantbruksutbildning och jobbar med djur, men har också arbetat i skolan och vill gärna fortsätta i särskolan. Nu ska hon läsa till lärare F-3, alltså för de små barnen.

– Jag vill vara med och hitta barn som behöver särskild hjälp tidigt, säger hon, som också är fast beslutet att bo kvar på landet – ”jag är bonde” konstaterar hon.

Elisabet Johansson och Linnéa Johansson.

Karolina Plars från Tibro har jobbat i förskolan i fyra år ska nu läsa till just förskollärare:

– Jag valde mellan Örebro, Jönköping och Trollhättan. Och nu har jag tillfälle att se hur det ser ut här på Örebro universitet, säger hon strax innan rundvandringen på Campus Örebro.

Text och foto: Maria Elisson

Studentambassadörer

Dagens guider samlade för att visa upp Campus Örebro för besökarna på Kolla in-dagen.

Sofie Wältare och besökare under Kola in-dagen.

Sofie Wältare visar upp aulan i Teknikhuset för Kolla in-besökarna.