Studenter och studievägledare inspirerar till högre studier under höstens mässor

Hampus Samuelsson och Oscar Celander

Hampus Samuelsson och Oscar Celander besökte universitetets monter under utbildningsmässan Kunskap och framtid i Göteborg.

– Jag kan absolut tänka mig att söka till Örebro universitet. Jag älskar Örebro som stad och semestrar där varje sommar, det sa Hampus Samuelsson från Lysekil på utbildningsmässan Kunskap och framtid i Göteborg.

Hampus Samuelsson besökte universitetets monter tillsammans med Jesper Celander. De går båda på gymnasieskolan Campus väst och tar studenten till sommaren.

– Jag är intresserad av civilingenjörsprogrammet med inriktning industriell ekonomi. I framtiden vill jag arbeta med ekonomi kombinerat med teknik, säger Hampus Samuelsson.

Jesper Celander är intresserad av att studera till läkare och är på mässan för att se vad läkarprogrammen från olika universitet har för upplägg.

Elsa Svensson och Angelica Johansson

Elsa Svensson och Angelica Johansson var nyfikna på teaterpedagogprogrammet.

– Jag vill gå på ett program som har mycket praktik, säger han.

Elsa Svensson och Angelica Johansson kommer från Skövde. De tog studenten från Katedralskolan vårterminen 2017 och funderar på att studera vidare till teaterpedagoger.

– Vi gick estet på Katedralskolan och vill inspirera andra till att arbeta med teater, säger Elsa Svensson.

Engagerade studenter och studievägledare på plats i montern

Under slutet av november och början av december besöker Örebro universitet utbildningsmässor i Göteborg, Stockholm och Malmö. Sammanlagt förväntas 35 000 personer besöka höstens mässor.

Evelina Carey

Evelina Carey från kommunikation och samverkan var universitetets projektledare för mässan.

– Till Stockholm och Göteborg kommer gymnasieungdomar från hela Mellansverige. I Malmö får vi besök av större delen av Skåne och omkringliggande län, säger Evelina Carey som projektleder årets mässor.

Studentambassadörer och studievägledare finns på plats i montern för att berätta om universitetets program och hur det är att vara student vid universitetet.

– Det är kul att vi har många engagerade studentambassadörer som vill berätta om sin utbildning och varför de trivs som studenter hos oss, säger hon.

Det är många frågor om främst utbildningar som leder till jobb. Flertalet vill ha ett yrke när de har studerat klart.

– Det har varit många frågor kring civilekonomprogrammet, läkarprogrammet och våra lärarutbildningar. Men även frågor om till kriminologiprogrammet, säger Evelina Carey.

Studenter och studievägledare i montern under Kunskap och framtid i Göteborg

Studenter, studievägledare och projektledare i montern under utbildningsmässan Kunskap och framtid i Göteborg.

Victoria Oscarsson

Intresset för läkarprogrammet var stort i Göteborg. Läkarstudenten Victoria Oscarsson berättade om studier och studentliv.

Karl Nyebölle

Karl Nyebölle från kommunikation och samverkan berättade om hur det var att studera på programmet Medier, kommunikation och PR.

Text och bild: Anna Asplund