Tävlar om att programmera bästa roboten

Andreas Persson, Max Niia och Ateka Al-Nuaimi i en föreläsningssal med roboten i lego.

Läraren Andreas Persson och studenterna Max Niia och Ateka Al-Nuaimi

Robotik och artificiell intelligens är det som lockar mest. Det är Ateka Al-Nuaimi och Max Niia överens om. De går första terminen på Civilingenjörsprogrammet i datateknik på Örebro universitet och är redan i full fart att programmera en robot.

På golvet i föreläsningssalen finns en bana utmärkt med svart och röd tejp. För att göra det lite svårare finns det små sträckor utan tejp och dessutom ligger frigolitklossar utspridda som hinder i vägen. Studenterna, som går en introduktionskurs till ingenjörsarbete inom datateknik, har fått i uppgift att i grupp programmera en robot som kan följa banan från start till mål.

- Jag har alltid varit nyfiken på hur det fungerar men jag har aldrig programmerat förut. Kursen har börjat från grunden och det passar mig bra. Nu känns det enklare, säger Ateka Al-Nuaimi.

Hon valde att läsa till civilingenjör eftersom hon tycker om matte och dataspel. Två intressen hon delar med Max Niia.

- Jag har programmerat tidigare och tycker att det är roligt, säger Max Niia.

Ta mer ansvar

Hans robot arbetar sig sakta genom banan och verkar klara av både klossar och luckor utan problem. Än så länge tycker Max Niia att det går bra på utbildningen över huvud taget.

- Det är svårare än på gymnasiet. Vi får ta mer ansvar eftersom det är mycket självstudier. Men matten är enkel än så länge. Jag tog en extrakurs på gymnasiet så jag har gjort det mesta av det vi gör just nu, säger Max Niia.

Introduktionskursen innehåller inte bara programmering och projektarbete med robotar, utan även retorik och presentationsteknik.

Smakprov på olika delar

- Studenterna har tidigare i kursen fått i uppgift att undersöka vad datavetenskap har gjort för att utveckla andra områden som exempelvis sjukvård, film eller transport, och de har då fått presentera uppgiften för resten av gruppen, säger Andreas Persson, en av lärarna på Civilingenjörsprogrammet.

- Tanken med kursen är dels att studenterna ska få ett smakprov på olika delar av utbildningen, men även att de ska få en förståelse för vad ett ingenjörsyrke innebär och en idé om vad de kan jobba med i framtiden.

Text: Linda Harradine
Foto/film: Anna Asplund, Mattias Frödén