Cyklande kunder kan vara lösningen på Ica Maxi universitetets trafikproblem

Hanna Säfström, Vincent Marlow, Viggo Pettersson och Philip Härdig.

Under onsdagen samlades ett femtiotal gymnasieelever i Novahuset för att lösa Ica Maxi universitetets problem med långa bilköer. Avtagbara cykelkorgar till cyklande kunder var ett av förslagen.

Dagen var en del av Energiriket i Finspångs projekt ”Energiriket – en plattform för effektiva och hållbara energilösningar med stark företagskoppling” som finansieras med medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Ibland uppstår långa bilköer vid Ica Maxi universitetet. Särskilt inför helgdagar kan det ta upp till 45 minuter att lämna parkeringen.

Dagens uppgift för eleverna som kom från teknikprogrammen på Möckelngymnasiet i Karlskoga, Alléskolan i Hallsberg och Tullängsgymnasiet i Örebro var att hitta en miljövänlig och hållbar lösning till trafikstockningen.

Hanna Säfström och Vincent Marlow från Tullängsgymnasiet bildade en grupp tillsammans med Viggo Pettersson och Philip Härdig från Möckelngymnasiet. De arbetade fram ett förslag som innebar att man ska försöka locka fler kunder att cykla till affären. Idén gick ut på att butiken tar fram specialdesignade cykelkorgar som kan fästas på pakethållarna och som kunderna kan köpa. Korgarna ska vara avtagbara och kunna fällas ihop för enkel förvaring. De kan tas med in i affären och varorna kan läggas direkt i korgarna. När cykeln parkeras får kunden ett kort som scannas i kassan och ger rabatt.

– På det viset uppmuntras kunden att välja cykeln till affären, förklarade Hanna Säfström.

– Vårt förslag ger dubbel nytta för miljön. Vi minskar biltrafiken och förbrukningen av påsar, tillade Viggo Pettersson.

Gruppen var överens om att det var kul att arbeta med ett problem från verkligheten.

– Uppgiften var enkel, men svår att lösa, sa Vincent Marlow.

– Det har varit kul att få jobba i grupp och lära känna nya människor, tillade Philip Härdig.

Hannas, Vincents, Viggos och Philips förslag hamnade bland topp fem av 13 idéer. Vann gjorde ett förslag som innebar att affärens kunder erbjuds att hyra en cykelkärra för att frakta hem varorna. Kärran hämtas sedan av gymnasieelever som får extraarbete hos Ica Maxi universitetet.

Onsdagens övning var ett samarbete mellan Örebro universitet, Energiriket i Finspång, Teknikcollege Örebro och Ica Maxi universitetet. Syftet var att få gymnasieelever att samarbeta kring ett uppdrag med hållbar utveckling.

Mattias Dyrvik och Patrik Persson

Patrik Persson, vd för Ica Maxi universitetet och Mattias Dyrvik, samverkanskoordinator vid Örebro universitet var nöjda med dagen.

– Jag är mycket nöjd med dagen. Utvärderingen eleverna gjorde gav över lag bra betyg, sa Mattias Dyrvik, som gärna utvecklar den här typen av samarbeten med näringslivet.

– Det här är ett bra sätt att få in nya perspektiv från unga människor, menade Patrik Persson.

Text och foto: Anna Asplund