Debutantcocktail i Grythyttan - en introduktion till värdskapet

Jonathan Grozaj är andraårsstudent och tas emot på röda mattan av Ute Walter (prefekt) och Helene Gustafsson (enhetschef).

Studieåret i Grythyttan börjar med den traditionsenliga debutantcocktailen. Röda mattan läggs ut och festklädda studenter välkomnas med bubbel och snittar.

- Ni har en avundsvärd utbildning framför er där er huvuduppgift är att göra människor lyckliga, sa rektor Johan Schnürer till studenterna i sitt välkomsttal och framhöll Restaurang- och hotellhögskolan som en av juvelerna i kronan på Örebro universitet. Han poängterade också att studenterna från RHS bygger gemenskap i samhället, ett mycket viktig uppgift.

Systrarna Thekra och Ban Hashem kommer från Sandviken och för dem var det ett självklart val att komma och plugga i Grythyttan.

Systrarna Ban och Thekra Hashem har framtidsplanerna klart för sig.

- Jag vill jobba i en restaurang och ta hand om gästerna, säger Thekra Hashem som går första året på Kulinarisk kock och måltidskreatörsprogrammet. Hon har redan nu ett klart mål inför framtiden. Tillsammans med sin syster, Ban Hashem som börjar Sommelier och måltidskreatörsprogrammet, ska de öppna en restaurang där systrarnas kompetens kompletterar varandra.

Oscar Gustafsson är förstaårsstudent på Kulinarisk kock och måltidskreatörsprogrammet.

En annan student som också har framtiden klar för sig är Oscar Gustafsson som går Kock och måltidskreatörsprogrammet. Med erfarenheter från servitöryrket sökte han sig till Grythyttan. Han har stora förväntningar på programmet och ser fram emot att fördjupa hantverkskunskapen med teoretisk vetenskap. Drömmen är att jobba på en Michelin restaurang och någon gång i framtiden öppna en egen restaurang.

Gustav Sjögren, Karl Andersson och Kalle Johansson stod för musikunderhållningen.

Årets debutantcocktail hölls på Kalastorget i Måltidens hus där gästerna underhölls med levande musik. I glasen serverades ett mousserande vitt vin från Bourgogne i Frankrike. Snittarna bestod av gråärtsfalafel med ramslöksmajonnäs och eldbakade grönsaker från trädgården på friterat rispapper med ört- och frökräm samt "bönkruka" med ostdipp.

"Cocktails" är en guldkantad mottagning där gästerna klär sig snyggt, minglar d.v.s. talar med andra gäster och bjuds på bubbel och snittar. Helene Gustafsson, enhetschef vid RHS, berättar att debutantcocktail är ett tillfälle där universitetet välkomnar nya studenter för att introducera värdskapet. Viktiga delar av värdskapet sitter i rummet och stämningen. Senare i utbildningen ska studenterna själva stå värdar för måltidsupplevelser.

- Genom arrangemang som detta får studenterna en gemensam referenspunkt för att kunna utvecklas till duktiga måltidsgörare, säger Helene Gustafsson.

Text: Maria Erixon
Foto: Hans Lundholm