Från mormors köttbullar till framgångsrik receptsajt

Henrik Mattsson

Det började när han var liten pojke, med mormors köttbullar. I dag driver Henrik Mattsson den populära matsajten Receptfavoriter.se. – Mina recept är anpassade för vanligt folk, säger den före detta studenten vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Mer om Henrik Mattsson

Har skrivit två böcker: Calvados – världens främsta äppelbrandy.
Hjälp! Jag kan inte ens koka ägg - kokbok: grundläggande recept och resonemang om matlagning.

Utbildning: Förutom de tre åren på Restaurang- och hotellhögskolan har Henrik studerat gastronomi i tre månader vid universitetet i Adelaide. Han har även ett internationellt certifikat i vinkunskap och drycker.

Receptfavoriter: Sidan finansieras av reklam och är osponsrad. Inga företag eller kommersiella intressen ligger bakom innehållet.

Visst är det lite av en klassiker – att bli intresserad av mat efter att ha käkat mormors goda köttbullar som barn.

– Jag har alltid gillat att laga mat, även om det inte alla gånger blev så lyckat i början, ler Henrik och drar sig till minnes klumpiga gräddsåser och vidbrända kotletter hemma vid spisen tillsammans med sin pappa.

Men mormor, som hade noterat sitt barnbarns stora intresse för matlagning, föreslog tidigt vad han borde bli när han blev stor:

– Du ska bli kock, förklarade hon för honom.

Jobbade på reklambyrå

Under gymnasietiden i Karlshamn i slutet av 80-talet och början av 90-talet sommarjobbade Henrik på Tjärö hotell och vandrarhem i den blekingska skärgården. Där fick han hjälpa till i köket, baka och laga mat.

Men Henrik gick treårig ekonomisk linje och hade vid den här tiden inte tänkt sig en framtid inom restaurangbranschen. Istället hade han siktet inställt på att jobba med marknadsföring och reklam.

– Så blev det också. Efter studenten började jag arbeta på en reklambyrå. Där var jag kvar i två år innan det var dags att göra lumpen.

Nu kom matlagningen åter in i bilden. Henrik ville ha vapenfri tjänst och placerades därför som kock på en isbrytare vars uppgift var att hålla Bottenviken farbar på vintern.

– En kul tid. Jag var en av flera kockar och vi lagade mat i ett gigantiskt kök. Vi lärde oss snart att bara använda en liten del av köket, för att slippa städa så mycket.

Grythyttan blev en ögonöppnare

Efter att ha muckat jobbade Henrik under en kort tid som kock på Ulriksdals Värdshus, då en av få svenska krogar med en stjärna i Guide Michelin. Därefter stack han ut och reste under några år och några större problem att försörja sig hade han inte:

– Jag kockade mig fram lite överallt i världen.

Men den stora vida världen skulle komma att bytas ut mot en liten by i Bergslagen. Henrik ville lära sig mer om matlagning och sökte därför till Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Hösten 1997 började han studera där.

– Tiden i Grythyttan blev en ögonöppnare. Jag hade jobbat i många kök under flera år, men nu höjdes nivån rejält. Framför allt var det roligt med alla duktiga föreläsare som kom dit från hela världen.

Kompisskapet och den goda sammanhållningen, praktiken på en skola i Adelaide i Australien är andra saker som Henrik minns med glädje.

– Jag kommer också ihåg att lärarna redan då pratade om möjligheten att sälja vin på nätet. Street food snackade man också om, men det är ju först nu som vi har fått foodtrucks i våra städer.

Startade Receptfavoriter

Efter examen år 2000 började Henrik att skriva artiklar om mat och vin som såldes till olika tidningar. Tillsamman med några kompisar drev han sedan ett webbhotell och det var under den tiden han så smått började lägga ut sina recept och bilder på nätet. Det blev grunden till det Henrik livnär sig på i dag – den populära matsajten Receptfavoriter.se som har cirka 220 000 unika besökare i veckan. Här finns artiklar, allmänna råd om matlagning samt tusentals recept på mat, efterrätter, bakverk, drinkar med mera.

– Det är recept för vanligt folk, sådant som passar att laga hemma, förklarar Henrik som sköter sajten dels från hemmet i Malmö, dels från ett kontor i staden.

Han måste hela tiden förnya sig och försöka sticka ut genom att vara personlig och hitta nya spännande maträtter. För konkurrensen är hård från alla matbloggare och från sajter som exempelvis Köket och Tasteline.

– De sajterna har flera personer i sina redaktioner medan jag är ensam. Med tanke på det tycker jag att jag står mig ganska bra i konkurrensen. Men jag är helt beroende av Google, av att Google gör så att mina recept syns på nätet. Därför kan jag inte lägga upp ett recept som är likt 50 andra. Jag måste skriva personligt och ha recept som sticker ut. Dessutom provlagar jag allt och tar foton på det.

På Youtube

Numera filmar Henrik dessutom ofta när han lagar mat och bakar för att sedan publicera klippet på den egna Youtubekanalen.

– Det är inget jag tjänar pengar på men det är en långsiktig satsning. Jag hoppas kunna utveckla den delen mer.

Text: Mattias Frödén
Foto: Henrik Matsson

Så här enkelt gör du Henriks smarriga äppelpaj med havregryn

Och innan pajen kan du servera en god soppa till dina kompisar

"Detta recept skulle jag kunna bjuda på om jag var student. En lättlagad men god soppbuffé/soppmiddag som kan varieras och lyxas till. Mättande med gott bröd och pålägg till. Soppan är billig men krämig och god. Vitt vin, IPA-öl eller en alkoholfri Clausthaler-öl passar till den."

Här hittar du receptet