This page in English

Handelshögskolan avancerar på internationell rankning

Pia Bro-Nygårdhs och Ida Andersson-Norrie.

Pia Bro-Nygårdhs och Ida Andersson-Norrie tog emot utmärkelsen vid en ceremoni i Dubrovnik i onsdags kväll.

Handelshögskolan vid Örebro universitet avancerar på rankningen av de 1000 bästa handelshögskolorna i världen. – Ett bevis på att vår utbildning håller mycket hög kvalitet, säger enhetschefen Ida Andersson-Norrie.

Handelshögskolan vid Örebro universitet har – som en av nio svenska handelshögskolor – funnits med på rankningsinstitutet Eduniversals lista sedan 2016. Av de cirka 16 000 handelshögskolor som finns i världen rankar institutet de 1 000 bästa.

Förra året behöll Handelshögskolan i Örebro sin position på rankningen, med två så kallade ”palmes of excellence”. I år avancerar man på listan efter att ha tilldelats ytterligare en palm.

Målmedvetet arbete

Enhetschefen Ida Andersson-Norrie och utredaren Pia Bro-Nygårdhs menar att utmärkelsen är resultatet av ett hårt och målmedvetet arbete.

– Vi jobbar mycket med internationalisering. Vi tar emot många internationella studenter samtidigt som vi skickar våra studenter till universitet i andra länder, säger Ida Andersson-Norrie.

Ackrediteringar är tillsammans med internationalisering och lärosätets position på andra rankninglistor avgörande kriterier för Eduniversals rankning.

Pia Bro-Nygårdhs jobbar med att ackreditera Handelshögskolans utbildningar enligt AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business) – det största internationella ackrediteringsorganet för utbildning inom ekonomi.

Kvalitetsstämpel

– Ackrediteringen enligt AACSB fungerar som en slags ISO-certifiering av utbildningarna, som en kvalitetsstämpel. Det är en process som tar flera år men vi befinner oss nu i slutskedet, säger Pia Bro-Nygårdhs.

Vad betyder det för Handelshögskolan att avancera på den här rankningen?

– Det visar att vår utbildning håller mycket hög kvalitet. Det ökar även möjligheten för oss att ha bra internationella partneruniversitet. Det i sin tur leder till att våra studenter kan få studera på lärosäten av god kvalitet runt om i världen, säger Ida Andersson-Norrie.

Tillsammans med Pia Bro-Nygårdhs tog hon emot utmärkelsen vid en prisceremoni på onsdagskvällen. Ceremonin hölls i samband med Eduniversals årliga kongress som den här gången arrangerades i Dubrovnik, Kroatien.

Text: Mattias Frödén

Mer om rankningen

Eduniversal är ett internationellt erkänt institut i Paris som sedan 2007 rankar de 1 000 bästa handelshögskolorna i världen.

Kriterierna för rankningen är bland annat vilka utbildningar som lärosätet ger, graden av internationalisering, godkända ackrediteringar och lärosätets position på andra rankninglistor.

På rankningen finns nio svenska lärosäten. Den förbättrade positionen gör att Handelshögskolan vid Örebro universitet nu hamnar i samma kategori som handelshögskolorna i Jönköping, Umeå och Linköping. Toppar i Sverige gör Handelshögskolan i Stockholm.