Här övar Örebro studentsångare för Kalastider

För nittonde året i rad är det dags för Kalastider – en julkonsert och musikteaterföreställning.
– Det blir en föreställning i samtiden, där vi blandar modern och traditionell musik. En konsert som överraskar och utmanar, säger Fredrik Berglund.

Kalastider har fyra föreställningar mellan 29 november till 1 december. Här kan du köpa biljetter

Det har blivit en tradition att Örebro studentsångare sätter upp en större julproduktion på universitetet. Årets föreställning innehåller modern, traditionell och specialskriven musik med julens budskap som gemensam nämnare. Ensemblen består till största delen studenter, men även alumner och personal från universitetet medverkar.

– Alla i Örebro studentsångare har en nära relation till universitetet, säger Fredrik Berglund som är föreställningens konstnärliga ledare och producent.

Han har tidigare studerat på Musikhögskolan och det var när han rekryterades som dirigent till studentkören för nitton år sedan som Kalastider startade.

I dag kan han glädjas åt att konserten besöks av en bred publik med studenter, örebroare och andra länsbor. Varje år hittar nya besökare till Kalastider, medan andra ser evenemanget som en tradition och återvänder år efter år.

– Vi ville göra en större produktion som överraskar och utmanar. Och numera har vi en fantastisk lokal i Aula Nova, den har rymd, stor scen, fantastiskt ljud och alla platser är bra. Ingen behöver sitta bakom en pelare, säger Fredrik.

Fredrik Berglund.

Text: Anna Asplund