Laborationer och entreprenörskap leder till jobb

Ina-Marie Åberg och Mattias Djurstedt

Styrkan är kombinationen biologi, entreprenörskap, retorik – och förebilder i lärare som driver eget företag. Det anser studenterna Ina-Marie Åberg och Mattias Djurstedt, båda nöjda med att ha valt Biovetenskapligt program, med inriktning mot entreprenörskap.
(OBS Programmet byter namn till Biologiprogrammet fr.o.m. Höstterminen 2020)

– Biologin är jätteintressant. Vi får djupgående kunskaper inom laboratoriebiologin. Bland annat har vi fått lära oss presentationer och grundläggande kurser i biologi och kemi, säger Ina-Marie Åberg.

– Retoriken genomsyrar de flesta av våra kurser och vi får vi lära oss att berätta om forskningen på ett lättförståeligt sätt, säger Mattias Djurstedt.

Forskaren om yoghurt i kampen mot hiv

Båda är överens om att den som gillar biologi absolut ska söka till programmet. De får samma kunskaper i laboratoriebiologi som andra biologistudenter. Det svårast hittills var kursen i allmän kemi.

– Det var tufft, men vi behöver den kunskapen för att förstå biologin, säger Mattias Djurstedt.

En stor fördel med programmet är lärarna.

– Alla våra lärare är engagerade, särskilt programansvarig Per-Erik Olsson och ämnesansvarig Jana Jass. De ger oss möjligheterna att lyckas med utbildningen, säger Ina-Marie Åberg.

– Dessutom driver Per-Erik Olsson och Jana Jass själva företag och bidrar med egen erfarenhet till entreprenörskapskurserna, tillägger Mattias Djurstedt.

Nätet och studievägledare visade vägen

Ina-Marie Åberg och Mattias Djurstedt

Ina-Marie Åberg och Mattias Djurstedt är nöjda med sin utbildning och är överens om att den som gillar biologi absolut ska söka till programmet.

Det var surfande på nätet och samtal med studievägledare som hjälpte Ina-Marie Åberg och Mattias Djurstedt att hitta rätt utbildning.

– När jag pratade med min studievägledare berättade hon att ett nytt program med inriktning biologi och entreprenörskap skulle börja här. Det lät intressant så jag sökte, säger Ina-Marie Åberg.

Mattias Djurstedt ville gå en utbildning som kombinerade hans intressen biologi, kemi och entreprenörskap.

– En kväll surfade jag runt och fick upp en artikel om programmet på Svenskt näringsliv. Jag gillade vad jag läste och sökte, säger Mattias Djurstedt.

Jobb i framtiden

Ina-Marie Åberg och Mattias Djurstedt har två år kvar till examen, men redan nu har de börjat att fundera på vad de vill jobba med i framtiden.

– Jag vill starta ett konsultföretag som hjälper andra att utveckla idéer inom biologi, säger Mattias Djurstedt.

– Jag är intresserad av många områden och hoppas kunna kombinera dem i ett framtida yrke, eller kanske vill jag forska inom metabolism, det vill säga ämnesomsättning eller hjärnan, säger Ina-Marie Åberg.

Text och foto: Anna Asplund