Lärare med glöd fick pris av läkarstudenter

Anna Göthlin-Eremo

Anna Göthlin-Eremo tilldelades priset "årets förebild" av Medicinska föreningen.

Varje år vid vårterminens slut delar Medicinska föreningen ut priset ”årets förebild” till en lärare från läkarprogrammet. Årets pris gick till Anna Göthlin-Eremo.

– Anna har glöd i det hon gör. Hon är duktig, kunnig och mån om att vi studenter ska förstå den kunskap hon lär ut, säger Indy Kromodikoro, ordförande i Medicinska föreningen.

Anna är kursansvarig, handledare för C- och D-uppsatser och undervisar om tumörbiologi som Indy menar är ett svårt och komplext ämne.

– Men genom sina föreläsningar har Anna gjort ett svårt ämne roligt och lättförståeligt, säger hon.

– När jag föreläser vill jag ge studenterna pusselbitar för att de ska förstå helheten. Det är roligt att ge dem aha-upplevelsen – det här förstår jag, säger Anna.

Studenterna delar ut priset ”årets förebild” för att visa sin uppskattning till den lärare som har tagit sig tid och gjort det lilla extra. Anna uppskattas för att hon är noggrann, vill dela med sig av sin kunskap och ger snabb återkoppling på studenternas frågor.

– Jag minns när jag själv var student. Då ville vi inte sitta och vänta i flera dagar på svar. Därför är jag mån om att snabbt återkoppla till studenterna, säger hon.

Anna ser varje fråga som rolig och intressant. Frågorna visar att studenterna vill fördjupa sig inom ämnet för att förstå mer.

– Studenterna är betydelsefulla. Kontakten med ambitiösa och unga människor ger energi till mig och mitt arbete, säger Anna.

Text: Anna Asplund

Nomineringen som gav Anna priset ”årets förebild”

”Många känner till henne som kursansvarig för termin 6, en superbra handledare för C eller D
uppsatsen eller basgruppshandledaren man hade under pre-klin som var så bra på att förklara invecklade mekanismer för oss nykläckta läkarstudenter. Vi vill se att hon får titeln som Årets förebild 2018 för att det är sällsynt att se så pass engagerade handledare som smittar av sig av sin egen nyfikenhet på oss studenter, som sporrar oss att lära oss mer, och som verkligen bryr sig om välmåendet hos alla studenter på termin 6. All eloge till henne för att hon ställer upp på frivillig basis och föreläser för forskningsutskottet om sin forskning om bröstcancer, som håller i pedagogiska labbar under termin 6, och för att hon kan få vem som helst intresserad av HER2 receptorer efter bara några minuter. Även om hennes kontor är bakom låsta dörrar på labb så vet vi att hon är inte längre bort än ett mail som besvaras inom några minuter. Allt detta tycker vi är egenskaper som är guld värda och som förtjänar att bli Årets Förebild!”