Universitetet tar avstånd från sexistiskt exempel i kursbok

Bild på sidan där det sexistiska citatet står.

Bok

– Väldigt olämpligt och inte alls i linje med universitetets riktlinjer. Det säger dekanen Åke Strid om en kursbok i grundläggande statistik som används på Örebro universitet. I boken finns bland annat ett sexistiskt räkneexempel.

SVT Örebro berättar i dag om en övningsuppgift i kursboken ”Statistik - metoder och tillämpningar”:

"Ett strandlejon, Leonard, tillbringar sommarlovet tillsammans med tjejer, helst en ny varje dag. Han vet om att han är hiv-smittad och har fått besked om att sannolikheten för att smitta en kvinna är 0.01 vid varje samlag.

Leonard tycker att sannolikheten är så liten att han inte bryr sig om att tala om detta för kvinnorna och han insisterar på att njuta av samvaron utan kondom. Sommarlovet är långt och under sommarmånaderna klarar han av att erövra 140 kvinnor. Hur stor är sannolikheten för att minst en av dem får hiv?"

Ledningen tar avstånd

Universitetets ledning har nu uppmärksammats på formuleringen av fler personer – och tar avstånd från innehållet.

Åke Strid

Boken har funnits som kurslitteratur på Örebro universitet sedan 2006.

– Det är märkligt att ingen har reagerat tidigare, säger Åke Strid till SVT Örebro.

Trots detta räkneexempel och några andra tveksamma formuleringar i andra uppgifter plockas boken inte bort nu direkt.

– En kursplan klassas som vår myndighets föreskrift och innehållet är bindande. Därför kan inte innehållet i en kursplan ändras under pågående kurs, säger Lena Molnar, jurist på Örebro universitet.

Inga reaktioner förrän nu

Kursboken, som finns på ett stort antal lärosäten i Sverige, är utgiven av läromedelsförlaget Liber. Förlaget tar i dag kraftigt avstånd från exemplen i boken.

– Det handlar om formuleringar som vi inte alls står för. I dag skulle de aldrig ha sluppit igenom, säger Emma Stockhaus, chef för affärsområdet högskola.

Boken är skriven av norrmannen Gunnar G. Løvås och gavs ut i Sverige 2006.

– Tolv år har gått sedan dess och ingen av dem som jobbade med den då hos oss är kvar i dag. Det gör att vi inte har haft någon anledning att reagera, särskilt som vi inte har fått några reaktioner på boken förrän nu.

Ingen ny upplaga

Emma Stockhaus berättar att ”Statistik - metoder och tillämpningar” inte kommer att tryckas i någon ny upplaga.

– Däremot kan jag inte på stående fot säga att vi drar in den på en gång. Gör vi det skulle en massa studenter stå utan kurslitteratur, vilket naturligtvis är olyckligt. Vi har fler titlar i ämnet statistik och inleder gärna ett samtal med ansvariga lärare om någon av dem skulle kunna användas istället.

Text: Maria Elisson och Mattias Frödén

Här kan du läsa vad författaren säger till SVT om kritiken