Linda nådde sitt mål – fick praktikplats på SVT

Linda Honnér

Linda Honnér läser sista terminen på Filmprogrammet och gör praktik på SVT Malmö.

Linda Honnér flyttade från stadsdelen Limhamn i Malmö för att läsa Filmprogrammet vid Örebro universitet. Nu är hon tillbaka i hemstaden för att göra praktik på SVT Malmö.

– När jag började på utbildningen hade jag som mål att få en praktikplats där, berättar Linda.

Praktiken är sista terminen på programmet, till sommaren tar hon examen. Hon har fått arbeta med barnkanalens produktioner Sommarlov och Sommarskuggan som är en förserie till Sommarlov.

– Sommarskuggan är en populär figur som hotar Sommarlov, risken finns att det inte blir av. Programmet började i lördags och under tio veckor får tittarna hjälpa till att avslöja vem som är Sommarskuggan, annars blir det inget Sommarlov, berättar Linda.

Under praktiken har hon deltagit i hela produktionen av Sommarskuggan. Hon har assisterat teamet, skrivit alla brev från Sommarskuggan och fotograferat.

– De bilder jag fotade kan användas av pressen, och en av dem är affischbild för Sommarskuggan.

Linda har även grovklippt serien, lagt klippen i ordning och klippt alla puffar inför nästa program.

– Det har varit jättekul att få arbeta självständigt efter regissörens tänk och idéer.

Praktiken slutar den första juni, Sommarlov börjar att sändas tio dagar senare. Där har hon fått delta i förarbetet inför produktionen av programmet.

– Till Sommarlov har jag bland annat fått gjort påannonseringar och avannonseringar till inslagen som visas under programmet.

Linda har alltid haft ett stort intresse för foto och rörlig bild. Hon tycker att Filmprogrammet var en bred utbildning som har gav henne en bra grund att stå på. Men när hon började utbildningen ville hon bara arbeta praktiskt och tyckte att teorin kändes onödig. Idag är hon glad att programmet blandar teori och praktik.

– Mitt självförtroende och mod inom studier och arbetsliv har vuxit. Jag har fått kunskap om vad media är på olika plan i samhället, något som jag inte hade lärt mig på en utbildning med endast teknisk inriktning.

Vid sidan av studierna har hon valt att arbeta med film. Till universitetets arbetsmarknadsmässa, Campusmässan, gjorde hon filmer som används vid marknadsföring till mässans utställare.

Det som hon tycker har varit extra bra med Örebro universitet är introduktionen för nya studenter. Hon tyckte om att se hur faddrarna välkomnade alla nya studenter.

– En av de viktigaste sakerna jag lever för är att ingen ska känna sig utanför, därför valde jag att vara fadder till de som var nya efter mig.

Men nu är det arbetslivet som väntar. Linda vill arbeta med de tekniska delarna i rörlig bild, gärna i Malmö eller Stockholm.

– Jag brinner för foto, men vill känna mig trygg. Därför söker jag tillsvidaretjänster inom branschen.

Text: Anna Asplund