Musikstudenter gör om Mello-bidrag – ute på Youtube redan samma kväll

Oliwer Stenberg

Oliwer Stenberg. Foto: Per Johansson

En helt ny version på Youtube redan samma kväll. Studenter på Musikhögskolan och frilansare inom musik och media har varje lördag gjort en ny version av ett av bidragen från Melodifestivalen. – Vi jobbar toksnabbt, på hög professionell nivå, säger initiativtagaren Oliwer Stenberg.

Se de omgjorda Mello-bidragen på Stonemountain Orchestras youtube-kanal

Oliwer Stenberg är frilansare och har haft idén under ett par år, men det var först under januari som han satte sina planer i verket.

– Innan jag ens påbörjat rekryteringen var intresset för deltagande stort, säger Oliwer Stenberg.

Vid varje deltävling har ett tjugotal personer medverkat för att genomföra uppdraget. Det är inte samma personer som har träffats varje lördag, totalt har ett fyrtiotal personer varit involverade. Tillsammans jobbar de för en gemensam sak under en kort tid, där alla måste samarbeta.

– Det krävs en hög kompetens av både musiker och produktionsmedlemmar för att få att driva allt framåt i det här tempot, säger han.

Han är mycket nöjd med versionen ”For you” som framfördes av Mariette i Mellos sista deltävling.

– Det var ett roligt i arrangemang och produktion och resultatet blev över förväntan.

Under ”Andra chansen” släpptes ingen video, istället har man valt att förbereda något extra för lördagens final.

Sofia Svärd

Sofia Svärd går sista terminen på Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning och har deltagit i projektet. Hon tycker att det har varit kul att jobba tillsammans med andra studenter och frilansare med ett snabbt tempo. Deltagarna har arbetat professionellt, mot ett gemensamt mål.

– Projektet kräver mycket av alla inblandade och det ligger en hel del arbete bakom varje låt.

Projektet har gett Sofia Svärd nya erfarenheter och kontakter, vilket passar bra eftersom hon ska släppa sin första singel på Spotify den 30 mars.

– Låten är metoo-inspirerad och heter ”Caught fire”, det ska bli jättekul att se hur den tas emot, säger Sofia Svärd.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Per Johansson