”Mycket jobb – men jag är så nöjd”

Markus Ekman Amanda Olsson och Carl Klasén på campus vid Cornelluniversitetet.

De blev ett kliv rakt in i forskningen för de tre studenterna på sommarkurs. Och ett miljöombyte som heter duga – från Grythyttan till det gigantiska campus vid amerikanska Cornelluniversitetet.

Amanda Olsson läser Måltidsekologprogrammet medan Markus Ekman och Carl Klasén avslutat sitt andra år på Kulinarisk kock och måltidskreatör, båda utbildningarna vid Restaurang- och hotellhögskolan.

I våras fick de besked om att att de fått plats på en sommarkurs på Cornelluniversitetet.

– Jag hade ingen riktigt bild av hur det skulle kunna vara, men jag förväntade mig mycket jobb. Så här långt är jag mycket nöjd, säger Amanda Olsson.

Amanda Olsson

Amanda Olsson i labbet på Cornell - påhejad av Markus Ekman

Hon jobbar under sommaren med Markus Ekman i Cornelluniversitetets sensorik-labb.

– Vi är klara med att samla in data till vårt eget projekt. Förhoppningsvis ska analysen leda fram till något vettigt, säger Markus Ekman.

Projektet handlar om att undersöka om algoritmer från datavetenskapen kan användas för att för att rangordna i sensoriska tester.

– Vi har fått besked om att arbetet har en stor möjlighet att bli publicerat vilket förstås gör det hela extra spännande, säger Markus.

Institutionen för Food Science på Cornelluniversitetet är starkt kopplad till livsmedelsindustrin med forskning om bland annat livsmedelssäkerhet, sensorik och produktutveckling berättar Amanda.

– Det är ganska likt det som vi gör på Måltidsekologprogrammet, fast i mycket större skala, vilket är häftigt att se. Måltidsekologprogrammet är fortfarande ett litet program, men täcker in så många områden. Med tanke på hur stort området är i USA så borde vår utbildning ha potential att växa och bli en framstående profil vid Örebro universitet, säger Amanda.

Carl Klasén

Carl Klasén fördjupar sina kunskaper om listeria-bakterien.

Carl Klasén arbetar med ett annat projekt, med en fördjupning i bakterien Listeria monocytogenes.

– Vi jobbar med mikrobiologi, som jag har begränsad erfarenhet av. Men det är oerhört intressant och mina mentorer är yttersta angelägna om att jag ska lära mig så mycket som möjligt, vilket är jättekul, säger han.

Carl är, precis om Amanda och Markus, imponerad av den höga standarden och professionaliteten på Cornelluniversitetet.

– Allt är väldigt strukturerat och välordnat. Jag trodde nog ingen annat, men det är i alla fall det som överraskat mig mest, säger han.

Vissa likheter med utbildningen på RHS finns, men också stora olikheter.

– Livsmedelsindustrin har ett stort intresse av och finansierar mycket av forskningen på Cornelluniversitetet, säger Carl.

Markus Ekman

Markus Ekman hoppas på konkreta resultat av sitt arbete i labbet.

Mejeriprodukter är stort. Universitetet har till och med en egen glass som säljs i hela USA.

– Ett av de första projekten för oss var att göra en sensorisk bedömning av olika cheddarostar eftersom Cornell ska börja tillverka en egen sort, berättar Markus.

På fritiden finns det en hel del att göra också.

– Campus är gigantisk – och vackert. Vi bor alldeles vid ett vattenfall och på kvällarna kan man se magiska solnedgångar från skolans klocktorn, berättar Amanda.

Dessutom finns en sjö och ett rikt djurliv, en natur som i alla fall i någon form har en motsvarighet i Grythyttan.

Alla tre tar med sig nya erfarenheter till sitt sista år på grundutbildningen vid Örebro universitet. Carl laddar med ny kunskap om livsmedelsindustrin och primärproduktion, alltså ursprunget till det som blir mat, och Amanda med ett globalt perspektiv på matproduktion, innovation och framtidens mat.

I mitten av augusti avslutas sommarkursen.

Text: Maria Elisson
Foto: Privat

Cornelluniversitetet ligger i staten New York och tillhör Ivy League-universiteten.  I årets Times Higher Educations rankning av världens mest framstående universitet kom på universitetet på plats 19.

RHS, Restaurang-och hotellhögskolan vid Örebro universitet, har utbildning till kökschef, hotellchef, sommelier eller yrken inom framtidens matproduktion, med några av landets främsta utbildningar inom måltidskunskap och värdskap.